• Ozzy Osbourne (Black Sabbath) - 74

• Ian McLagan (Faces) - 2014
  • Scott Weiland (Stone Temple Pilots) - 2015

Downcast Collision - Rise Up
Label: Graviton Music

Downcast Collision - Rise Up

Downcast Collision is een bekende naam voor iedereen die X-Tinxion een beetje volgt. Het is de andere band van drummer Peter van Toren en vocaliste/bassiste Monica Janssen. Het is geen spin-off. Downcast Collision heeft namelijk een zwaarder en bruter geluid. Alleen in passages met cleane zang, zoals in het refrein van Cast Aside of Bombs Away, gaat een vergelijking met X-Tinxion op. Eind vorig jaar ging de band met Six Feet Under, Acid Death, Death Bed Confessions en From The Shores mee op tournee door Duitsland (X-Mass In Hell). Met het uitbrengen van het debuutalbum Rise Up zijn ze klaar om Nederland en de rest van Europa te veroveren.

De sound wordt gedomineerd door het gitaristenduo Casper van der Woord en Geoffrey Maas. Hoewel het veelzijdige stemgeluid van Monica herkenbaar is, komen haar vocalen rauwer over dan bij X-Tinxion. In eerste instantie lijkt old school, rechttoe rechtaan death metal de basis te vormen, maar deze bevat wendingen die de muziek een heel andere richting opsturen. Het is dan ook een moderne cross-over met melodeath, metalcore en thrash. Dat maakt de plaat toegankelijk en tevens interessant om te beluisteren. Op de overgangen van de ene naar de andere stijl is weinig aan te merken, maar de brute kracht van die melodieuze mengelmoes gaat een beetje verloren in de passages met cleane zang. Uitsluitend agressieve vocalen zouden mijn voorkeur hebben gehad, maar dat is een kwestie van smaak.

De sterkste tracks zijn Spin Docter, het thrashy The Seventh Day en opener Overthrown. Eerstgenoemde is een gevarieerd, catchy nummer met een gesproken passage die doet denken aan de intro van Scooby Snacks (Fun Lovin’ Criminals). Een absoluut hoogtepunt in dit nummer en de ‘whohoho-passage’ in de slotfase kan live probleemloos worden verlengd om het publiek mee te krijgen. Het album als geheel bevat ruim voldoende variatie. Alle tracks liggen prettig in het gehoor en hebben elk hun eigen sterke momenten. Bij het ene nummer is het een groovend, soms thrashy ritme van Peter en Monica, bij het andere zijn het de vocalen of het gitaarspel van Casper en Geoffrey.

Downcast Collision geeft met Rise Up een visitekaartje af waar Monica en haar mannen trots op mogen zijn. De nummers zitten goed in elkaar en de sound is uitstekend. Nog onvermeld is het schitterende artwork, waarmee goed de sfeer wordt neergezet die je kunt verwachten. Downcast Collision is the shadow side of love; it is the downside of up. It is the evil twin you secretly wish to be. Er is geen enkele reden voor een gelukkig, zelfverzekerd, of hoopvol gevoel. Toch schuilt in de albumtitel al iets van een lichtpuntje en dat klinkt ook door in de muziek, vooral op momenten met cleane zang van Monica. Goed gedaan.

1. Overthrown
2. Rise Up
3. Cast Aside