Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
  • 17 juni:
  • Battery, Thrive en Hometown Crew
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Jackson (My Dying Bride) - 55
  • Andreas Tyrone Svensson (Backyard Babies) - 52
  • Archie Bleyer (Cadence Records)† - 116
  • Atli Jarl Martin (Helshare) - 52
  • Brad Delp (Boston)† - 74
  • Carl Cadden-James (Shadow Gallery) - 62
  • David Sanchez (Havok) - 37
  • David Thoener (producent) - 71
  • John Wetton (Asia)† - 76
  • Kristian Larsen (Manticora) - 50
  • Michiel Eikenaar (Nihill)† - 49
  • Toni Paananen (Malpractice) - 51
Review

Venom - Welcome To Hell
Jaar van release: 1981
Label: Neat Records
Venom - Welcome To Hell
"Punk had died. Metal was lame." Zo oordeelt zanger/bassist Conrad Lant over het einde van de jaren zeventig. Cronos, zoals hij liever genoemd wordt, wil verder gaan dan Ozzy Osbourne in zijn teksten en sneller spelen dan Motörhead met Venom, dat geboren is uit Oberon, Dwarf Star en voornamelijk Guillotine. Na een demo in 1980 ziet David Wood van Neat Records wel wat in de Britse formatie en de eerste single In League With Satan / Live Like An Angel is een feit in april 1981. De platenbaas vraagt het trio, dat naast de achttienjarige Cronos bestaat uit gitarist Jeffrey 'Mantas' Dunn en drummer Anthony 'Abaddon' Bray, om in drie dagen tijd alle songs op te nemen die de bandleden hebben geschreven.

Zo geschiedde en het resultaat is dusdanig naar tevredenheid van David dat hij de jongens aanbiedt om de verschillende opnamen als album uit te brengen. Welcome To Hell is een feit. Het is na Rock Until You Drop van Raven de tweede full-length van Neat Records. De plaat ligt in december van 1981 in de winkels, maar verkoopt in eerste instantie matig. Critici hekelen de slechte productie en het ondermaatse muzikale vakmanschap. Tegelijkertijd is het een cultklassieker in wording en zijn er lovende woorden in de underground. De mix van punk (Sex Pistols), rock (Motörhead) en metal (NWOBHM) blijkt al snel een inspiratiebron voor bijvoorbeeld Metallica (dat begin jaren tachtig nog support-act was van Venom), Sodom, Slayer, Celtic Frost, Bathory en Mayhem (dat vernoemd is naar het instrumentale Mayhem With Mercy).

Cronos is van oorsprong een gitarist, maar na het vertrek van bassist Alan Winston neemt hij de bas ter hand, een week voor een optreden van Guillotine. Exemplarisch voor het ruige geluid van Venom is de "bulldozer bass"-sound, welke wordt gecreëerd door de viersnaar op een gitaarversterker aan te sluiten. Daarnaast zijn de vocalen van Cronos (Clive Archer is nog op de demo te horen en lijkt enigszins op Paul Di'Anno) extremer dan men tot dan toe had gehoord.

De chaotische productie brengt een ruw en ruig geluid voort, zoals direct al blijkt in de door Motörhead geïnspireerde opener Sons Of Satan. Daarna biedt de eerste klassieker zich aan. Het titelnummer, dat meer gebaseerd is op NWOBHM, blijkt een inspiratie voor Slayers Show No Mercy. De riffs zijn primitief, maar doeltreffend. Bovendien is de track, met een door een dame gesproken tekst uit Psalm 23, kwaadaardig. Het veelvuldige gebruik van woorden als satan, devil, hell is overigens geen aanduiding dat de bandleden satanisten zijn. Integendeel, het is meer het neerzetten van een imago. Dat geldt ook voor de door Cronos zelf ontworpen hoes. Het toegankelijke Poison, dat aantoont dat Venom wel degelijk muzikaliteit in zich heeft - die in de jaren erna zich in ruimere mate zou openbaren - bevat net als Red Light Fever juist veel sexistische humor.

Ondanks de afkeer van de ontwikkeling van de metal laat Live Like An Angel (Die Like A Devil) horen dat er nog veel Britse invloeden zijn op Welcome To Hell. Daarnaast zijn punk (Schizo) en Motörhead een inspiratiebron in het snelle Witching Hour, één van de highlights op deze release, net als One Thousand Days In Sodom (met een bassolo) en het veelvuldig gecoverde In League With Satan (Voivod, Carpathian Forest, Six Feet Under, Melvins, Krisiun etcetera). Angel Dust is overigens veel sneller dan op de demo.

Welcome To Hell mag dan productioneel en muzikaaltechnisch ondermaats zijn en de teksten soms lachwekkend, het is ontegenzeggelijk een cultklassieker, een plaat die van invloed is geweest op de ontwikkeling van thrash, speed en black metal. Begin jaren tachtig veelal onbegrepen, maar in de jaren erna is de rommelige muziek met extreme vocalen toch wel invloedrijk gebleken vanwege het ontginnen van nieuw terrein doordat Cronos, Mantas en Abaddon zich afzetten tegen de traditionele normen en waarden binnen de metal en punk met een baanbrekende bak 'herrie' als gevolg.

Tracklist:
1. Sons Of Satan
2. Welcome To Hell
3. Schizo
4. Mayhem With Mercy
5. Poison
6. Live Like An Angel (Die Like A Devil)
7. Witching Hour
8. One Thousand Days In Sodom
9. Angel Dust
10. In League With Satan
11. Red Light Fever

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 16 januari 2017

Meer Venom:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.