• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Aeternitas - House Of Usher
Label: Massacre Records
Aeternitas - House Of Usher
Hoe zou het huis van Usher er van binnen uitzien? Bekijk daarvoor MTV Cribs. Usher duidt in dit verband natuurlijk op de verwijzing naar The Fall Of The House Of Usher, een kort verhaal van Edgar Allen Poe uit 1839. De Duitse formatie maakte al eerder conceptalbums en zelfs een gothic musical in 2009: Rappacinis Tochter. Daarna bleef het lang stil. Slechts sporadisch was er een teken van leven. In 2014 verscheen bijvoorbeeld de single Ethelred. Dit nummer staat ook op de nieuwe full-length House Of Usher.

Aeternitas, dat vernoemd is naar de gelijknamige personificatie van de eeuwigheid in de Romeinse mythologie, speelt symfonische gothic metal. De oosterburen brengen niet echt iets vernieuwends, maar wie zich niet stoort aan het wat formulaire karakter, heeft met deze collectie songs een klein uur aan prettige muziek in handen. Veel nummers blijven al snel hangen (het titelnummer, Madeline, Fears, Forbidden Love, Buried Alive, Can You Hear The Demons en Ethelred). Een aparte vermelding verdient Tears, vanwege de uitblinkende elektronicamelodie in combinatie met een prachtige bijdrage van het koor.

Het zevental heeft als invloeden onder andere Within Temptation (Buried Alive), Delain, Visions Of Atlantis, Sirenia, Xandria en Leaves' Eyes. Met name laatstgenoemde komt regelmatig in gedachten op. Dat komt ook door de productie die wat aan King Of Kings doet denken. De doffe, droge gitaarpartijen en ook de orkestraties en het koor die prominent in de mix staan, zijn vergelijkbare elementen. Dat laatste is beslist geen diskwalificatie, want de klassieke elementen zorgen reeds in de intro en later in Forbidden Love en Tears voor sterke momenten. Het septet vindt een mooie balans tussen elektronicamelodieën en klassieke elementen, zoals in The Fall.

Het verschil met soortgenoten zit in het vocale duo: Alma Mathar en Oliver Bandmann. Beiden gebruiken een normale zangstem. Het is vooral Alma die de leiding neemt en dat goed doet, bijvoorbeeld in de pianoballad Madeline, een van de hoogtepunten van de plaat en tevens een welkome afwisseling. Oliver vergezelt haar regelmatig en mag hier en daar alleen zingen, maar is de mindere van de twee bandleden achter de microfoon. Het levert wat minpunten op. Hier en daar maakt hij een schoonheidsfoutje en in het cinematische Forbidden Love hoor je duidelijk dat hij een accent heeft. Tegelijkertijd gaat de zang van het duo daar juist prima samen en dat geldt voor veel momenten.

House Of Usher is wat aan de voorspelbare en lange kant, maar bevat voldoende niveau om de plaat niet snel af te zetten. Dat komt doordat de symfonische gothicnummers organisch in elkaar zitten. Voorts voorkomt variatie in tempo dat het geheel gaat voortkabbelen. De weliswaar clichématige, maar tevens aanstekelijke zanglijnen en uitstekende orkestrale ondersteuning zorgen ervoor dat je als luisteraar bij de les blijft. Het lange wachten van de fans wordt beslist beloond.

1. Le Coeur
2. House Of Usher
3. The Prophecy