Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Narvik - Ascension To Apotheosis
Jaar van release: 2016
Label: Folter Records

Narvik - Ascension To Apotheosis

Rauwe, duistere en occulte black metal, die melodieus, chaotisch en hypnotiserend tegelijk is. Zo kun je Ascension To Apotheosis, de tweede full-length van Narvik het beste omschrijven. De band uit Freiburg werd tien jaar geleden opgericht als Asgard, maar werd na een jaar omgedoopt tot Narvik, als eerbetoon aan de in 2007 overleden Robert Burås (Madrugada). De in Narvik geboren Noor is een belangrijke inspiratiebron voor de band. Overigens hoor ik weinig Madrugada-invloeden terug in de muziek van Narvik, maar des te meer overeenkomsten met melodieuze black uit Noorwegen.

Gitarist Lupus heeft een klein blackmetallabel, Lupus Tonkunst, waarop de eerdere releases verschenen, waaronder het debuutalbum Triebe Nach Der Endlichkeit (2013). Samen met frontman Redeemer en drummer P. staat hij aan de basis van Narvik. Na het uitbrengen van de ep Snake Of Paradise (2014) hebben gitarist Ater Incubus en bassist Waldfürst de band verlaten en sindsdien werken de heren met sessiemuzikanten. Lupus, Redeemer en P. wilden terug naar de creatieve basis van de band en dat resulteerde vorig jaar in de ep Fecundity Of Death.

Ascension To Apotheosis moet worden beschouwd als een groeiplaat. Vanaf het eerste moment wordt je gegrepen door de melodieuze, disharmonische leads van gitarist Lupus, maar na iedere luisterbeurt valt weer iets nieuws op. Dat geldt niet voor alle tracks, want na een keer of drie verdween het instrumentale Fecundity Of Death uit mijn playlist, omdat het saai begint te worden. Daartegenover staan de ijzersterke tracks als The Shore, Psychotic Redeemer en Wounds Of Aspiration, dat ingeleid wordt door het instrumentale Invokation II. De vocalen van Redeemer zijn weliswaar rauw, maar opvallend toegankelijk en zijn stemgeluid staat in mooi contrast met het gitaarspel van Lupus.

Met Ascension To Apotheosis kruipt Narvik uit de underground. Je zou deze plaat bijna progressief kunnen noemen. Narvik laat naast de bekende black-ingrediënten ook creativiteit en emotie horen. In elk geval is het een opvallend gevarieerd en interessant album. Geef het de tijd om te laten groeien, want na een keertje beluisteren komt het minder goed tot zijn recht.

Tracklist:
1. Invokation II
2. Wounds Of Aspiration
3. Geist Zu Scherben
4. Psychotic Redeemer
5. Fecundity Of Death
6. Berstende Säulen
7. The Shore
8. BarrenSemen

Score: 83 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 29 mei 2016

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.