Narvik - Ascension To Apotheosis
Label: Folter Records

Narvik - Ascension To Apotheosis

Rauwe, duistere en occulte black metal, die melodieus, chaotisch en hypnotiserend tegelijk is. Zo kun je Ascension To Apotheosis, de tweede full-length van Narvik het beste omschrijven. De band uit Freiburg werd tien jaar geleden opgericht als Asgard, maar werd na een jaar omgedoopt tot Narvik, als eerbetoon aan de in 2007 overleden Robert Burås (Madrugada). De in Narvik geboren Noor is een belangrijke inspiratiebron voor de band. Overigens hoor ik weinig Madrugada-invloeden terug in de muziek van Narvik, maar des te meer overeenkomsten met melodieuze black uit Noorwegen.

Gitarist Lupus heeft een klein blackmetallabel, Lupus Tonkunst, waarop de eerdere releases verschenen, waaronder het debuutalbum Triebe Nach Der Endlichkeit (2013). Samen met frontman Redeemer en drummer P. staat hij aan de basis van Narvik. Na het uitbrengen van de ep Snake Of Paradise (2014) hebben gitarist Ater Incubus en bassist Waldfürst de band verlaten en sindsdien werken de heren met sessiemuzikanten. Lupus, Redeemer en P. wilden terug naar de creatieve basis van de band en dat resulteerde vorig jaar in de ep Fecundity Of Death.

Ascension To Apotheosis moet worden beschouwd als een groeiplaat. Vanaf het eerste moment wordt je gegrepen door de melodieuze, disharmonische leads van gitarist Lupus, maar na iedere luisterbeurt valt weer iets nieuws op. Dat geldt niet voor alle tracks, want na een keer of drie verdween het instrumentale Fecundity Of Death uit mijn playlist, omdat het saai begint te worden. Daartegenover staan de ijzersterke tracks als The Shore, Psychotic Redeemer en Wounds Of Aspiration, dat ingeleid wordt door het instrumentale Invokation II. De vocalen van Redeemer zijn weliswaar rauw, maar opvallend toegankelijk en zijn stemgeluid staat in mooi contrast met het gitaarspel van Lupus.

Met Ascension To Apotheosis kruipt Narvik uit de underground. Je zou deze plaat bijna progressief kunnen noemen. Narvik laat naast de bekende black-ingrediënten ook creativiteit en emotie horen. In elk geval is het een opvallend gevarieerd en interessant album. Geef het de tijd om te laten groeien, want na een keertje beluisteren komt het minder goed tot zijn recht.

1. Invokation II
2. Wounds Of Aspiration
3. Geist Zu Scherben