• Johannes Eckerström (Avatar) - 36
  • René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Dark Funeral - Where Shadows Forever Reign
Label: Century Media Records

Sinds het debuut Secrets of the Black Arts (1996) weet je waar je bij Dark Funeral van op aan kan. De Zweden staan garant voor snelle, brute en blasfemische black metal. Een slecht album hebben ze daarbij nog nooit afgeleverd. Wel verworden hun albums tijdens het luisteren nogal eens tot een eenheidsworst. Dark Funeral is op compositioneel vlak immers nooit de meest inventieve of afwisselende band geweest.

Album nummer zes (zes zes) Where Shadows Forever Reign verrast in dat opzicht door zijn pure kwaliteit. Tegen de verwachtingen in heeft Dark Funeral namelijk een album geschreven dat van het begin tot en met het eind sterke nummers kent, die geen moment gaan vervelen of teveel van hetzelfde bieden. Op het gebied van dynamiek is er een flinke stap voorwaarts gezet. De songs kennen een betere opbouw en logischere overgangen dan eerder het geval was. En, heel belangrijk: elke compositie heeft zijn eigen identiteit.

Dat begint al met opener Unchain My Soul. Gelijk hoor je dat de Zweedse blackmetalbands zich van een heel ander, veel melodieuzer soort riffs bedienen dan de Noorse. In tegenstelling tot eerder werk lijken blastbeats geen doel op zich meer te zijn, maar staan ze meer in dienst van het liedje dan voorheen het geval was. Wat overigens niet wil zeggen dat drummer Dominator zich inhoudt! Ook As One We Shall Conquer en Nail Them To The Cross zijn ijzersterke blackmetalnummers die blijven hangen en bij toekomstige optredens zeker in de setlist opgenomen mogen worden. As I Ascend en Temple Of Ahriman laten een slepender en duisterder, maar zeker niet minder sterk gezicht van Dark Funeral zien.

Where Shadows Forever Reign is het eerste album met Heljamadr op zang. Als opvolger van originele vocalist Emperor Magnus Caligula moet hij grote schoenen vullen, maar hij doet het met verve. Zijn geluid is iets hoger en minder gevarieerd dan dat van zijn voorganger, maar past goed bij de muziek. Tevens is zijn gekrijs vrij verstaanbaar, waardoor de refreinen zeker aan kracht winnen.

Kers op de taart is de hoes van cultartiest Necrolord, die menig Scandinavische klassieker uit de jaren negentig van een passende illustratie voorzag. En gelukkig is de muziek al even kil en mooi. De fans hebben sinds 2009 op nieuw werk moeten wachten, maar het was het zeker waard. Resumerend kunnen we vaststellen dat dit een van de beste albums is die Dark Funeral tot nog toe gemaakt heeft, evenals een van de beste cd’s die er dit jaar uit gaat komen op orthodox blackmetalgebied!

1. Unchain My Soul
2. As One We Shall Conquer
3. Beast Above Man