Running Wild - Riding The Storm - The Very Best Of The Noise Years 1983-1995
Label: Noise Records
Compilaties, je ziet ze steeds minder. Daar is een goede reden voor, gezien het download- en streamgedrag tegenwoordig. Maar kennelijk ziet Noise Records er toch brood in, want het tegenwoordig vanuit Engeland opererende label brengt een hele rits best of-albums op de markt. Na Helloween, Kreator, Sinner en Kamelot zijn nu Running Wild en Tankard aan de beurt.

Laten we maar direct eerlijk zijn. Het Nederlandse publiek heeft nooit echt warm kunnen lopen voor de sympathieke Duitse piraten. Dat is ook wel een beetje te danken aan de hetze die vanuit sommige bladen in de jaren tachtig tegen de groep werd gevoerd. Want zeg nou zelf, een stel Duitsers met matjes dat zich kleedt als piraten en tegelijkertijd vrij ouderwetse heavy metal speelt, dat is toch grappig? Zelfs voor de jaren tachtig kennelijk een stapje te ver.

Wat mij betreft is dat gelach en gehoon nooit terecht geweest. Een grapje is leuk, maar Running Wild continu betitelen als waardeloos of zielig is gewoon onzin. Ja, de muziek van het gezelschap is nooit heel ingewikkeld geweest, maar wel altijd strak, goed en verzorgd. En bovenal melodieus en stevig. Zeker in de beginjaren, zoals ook nu blijkt uit de openingsnummers van de eerste cd uit dit pakket. Spijkerharde speed metal die qua heftigheid regelmatig raakt aan de sound van Venom of de eerste Slayer-albums. Bovendien zijn Branded And Exiled en Prisoner Of Our Time bepaald geen zeemansliedjes. Nee, hier geen ruim sop, schepen of verborgen schatten. Rauwe metal met rauwe teksten over Satan, leer en vuur.

Het grootste deel van de nummers op deze vrij willekeurige verzameling songs stamt natuurlijk wel uit de tijd van de foute kostuums, kartonnen kanonnen en ooglapjes. Toegegeven, het zijn klanken die je omarmt of niet kan uitstaan. Ik behoor tot de eerste categorie. Niet alle nummers zijn even goed en slechts één nummer van het briljante Masquerade uit 1995 is veel te weinig, maar voor de rest heb ik me hier prima mee vermaakt. Zeker met gave stukken van oudere prijsalbums als Port Royal en Death Or Glory. Het zijn tijdloze metalkrakers met uiterst effectieve riffs, pakkende melodielijnen en de enthousiaste doch niet altijd even zuivere zang van kapitein Rock 'n' Rolf Kasparek. De man speelt tevens een lekker potje gitaar, al legt hij het op solovlak af tegen de verschillende andere gitaristen. Rolf valt namelijk vaak terug op eenzelfde verzameling noten en dat valt juist op deze best-of extra op.

Dus, of je Running Wild nu kunt luchten of niet, dit is wel een band die respect verdient. Al vele decennia trekken Rock 'n' Rolf en zijn bemanning hun eigen plan, zonder zich ook maar iets van de heersende trends aan te trekken. Dat het muzikale recept vrij beperkt is, geef ik direct toe. Maar dit soort pure heavy metal heeft mijns inziens zeker bestaansrecht. Ondanks dat ik het meeste van de band wel in huis heb, is deze release me in elk geval prima bevallen.

Cd 1:
1. Victim Of States Power
2. Genghis Khan