• Kurdt Vanderhoof (Metal Church) - 61
  • Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltán Maróthy (Ossian) - 55

Yuri Gagarin - At The Center Of All Infinity
Label: Kommun 2
Yuri Gagarin was niet alleen een Russische astronaut, maar verwijst ook naar een Zweedse, psychedelische rockband die mij een aantal jaren geleden aangenaam wist te verrassen met een uitstekend debuut vol uitgesponnen, ‘spacy’ instrumentale nummers, waarvan logge grooves, fijn toetsenwerk en ronkende bassen de hoofdingrediënten vormden. Een soort kruisbestuiving van Oranssi Pazuzu (het ‘spacy’ karakter) en Acid Mother’s Temple (de psychedelica), hoewel degenen die zich al langer onderdompelen in dit genre ongetwijfeld meer referenties weten te benoemen. Het was dan ook fijn nieuws toen december vorig jaar bleek dat de Zweden een nieuwe full-length hadden ingeblikt.

Na een verrassend goed debuut zijn de verwachtingen van zo’n tweede album wel wat anders, dus in die zin is de druk om met At The Center Of All Infinity goed voor de dag te komen waarschijnlijk wel groter voor de band dan bij het eerste album, toen Yuri Gagarin nog een onbekend gezelschap was. Gelukkig gaat de band op dezelfde voet verder. Dat betekent wederom een heerlijk album vol psychedelische hoogstandjes. De combinatie van meanderende gitaarriffs, die als slangen verleidelijk je oorschelp in kronkelen, een subtiel bedje aan sprankelende keyboardeffecten, stuwend drumwerk en lekker ronkende baspartijen werkt ook op dit tweede album weer fantastisch.

De fraaie opener The New Order laat nog een relatief licht en etherisch geluid horen, maar het hierop volgende Cluster Of Minds klinkt een stuk logger, met baspartijen die het voortouw nemen. Ondanks de verschillende accenten voelt At The Center Of Infinity als een volstrekt logisch geheel aan. De nummers vormen een heerlijke ‘flow’ en dat maakt dat je als luisteraar ook echt in de muziek gezogen wordt. Het enige moment waarop die flow even wordt onderbroken, is tijdens het korte intermezzo I See No God Up Here, maar met de twee afsluitende tracks (het titelnummer en Oblivion) eindigt de band in een psychedelisch walhalla.

At The Center Of All Infinity is een op alle fronten logische opvolger van het debuutalbum uit 2013. Tegelijkertijd klinkt het album niet als een slap aftreksel: deze tweede full-length is net zo sprankelend en fris. Liefhebbers van psychedelische gitaarklanken in alle soorten en maten zullen dan ook genoeg van hun gading vinden op dit album. Voor de tweede keer verwent Yuri Gagarin ons met een spetterende muzikale trip. Een absolute aanrader!

1. The New Order
2. Cluster Of Minds
3. In The Abyss