28-09-2021

Lebensnacht - Raging Storm Of Apocalypse
Label: Naturmacht Productions
Lebensnacht is het eenmansproject van de Duitser Robert Brockmann. Hij is al sinds 2008 in de weer met zijn band, maar leverde pas in 2013 zijn debuut af met Luonnon Voima. Inmiddels heeft hij de smaak te pakken; het onlangs verschenen Raging Storm Of Apocalypse is album nummer vier. Hij heeft daarbij hulp gekregen van drummer Martin "Lord Skull" Krell. Zijn pseudoniem vermoedt dat deze kameraad niet het licht heeft uitgevonden, maar dat terzijde. Hoewel deze band dus vrij productief is de laatste jaren, heb ik nog nooit van Lebensnacht gehoord – en ik vermoed met mij vele anderen. Veel hebben we echter niet gemist, want Raging Storm Of Apocalypse is een in alle opzichten pover album.

Hoewel de Duitse blackmetalscene momenteel ijzersterk is met bands als Der Weg Einer Freiheit, Farsot, Eïs en Helrunar, doet de van een lichte pagan-vibe voorziene underground black metal van Lebensnacht mij vooral denken aan oude, vergeten Christhunt Records-bands als Magog, Odal en Zorn. Bands die weliswaar af en toe aardig voor de dag kwamen, maar toch nooit echt zijn doorgebroken. Lebensnacht is qua niveau zelfs nog wel een treetje lager. Raging Storm Of Apocalypse bevat zeven inwisselbare nummers, waarin af en toe een aardige, melodische riff voorbijkomt, maar als geheel te futloos is om veel potten te breken.

Opener Dark Clouds Gather duurt met zeven minuten eigenlijk al te lang. De blackmetalriffs zijn generiek, maar nog wel acceptabel. Het zijn de akoestische passages en met name de matige cleane zang (die af en toe zijn intrede doet) die slaapverwekkend zijn. De magere, vrij krachtloze productie en het iele keyboardje maken het materiaal er ook niet beter op. De drums klinken dof en futloos en de riffs weliswaar grimmig, maar zonder enige ‘bite’. Het is zoeken naar goede momenten, zoals het opzwepende tempo in The Storm of een stuwende riff in From Fire To Ice. Over de gehele linie is Raging Storm Of Apocalypse echter meer een pruttelend, opgewarmd prakje dan een razende storm geworden.

1. Dark Clouds Gather
2. The End Is Near
3. The Storm