• Darrell Roberts (W.A.S.P.) - 50
  • Mike Alexander (Evile)† - 47

• Vinnie Paul Abbott (Pantera) - 2018

Black Cobra - Imperium Simulacra
Label: Season of Mist

Black Cobra - Imperium Simulacra

De laatste keer dat we ons konden verblijden met een nieuwe Black Cobra-release was najaar 2011. Bijna vierenhalf jaar later komt er eindelijk een nieuwe plaat, Imperium Simulacra getiteld. Dit in Los Angeles residerende duo bestaat al sinds de oprichting in 2001 uit Jason Landrian (gitaar en zang) en Rafael Martinez (drums). Ondanks dat deze sludge-groep al een aardige naam heeft opgebouwd, hebben de vorige platen op onze frontpage geen review gekregen. Kortom: tijd om de vijfde dan maar eens te bespreken.

Black Cobra wordt vaak vergeleken met High On Fire. De stem van Jason Landrian heeft wel wat weg van die van collega Matt Pike en net als High On Fire maakt Black Cobra gebruik van een rechttoe rechtaan-aanpak. Deze vergelijking is dus niet helemaal onlogisch, maar toch iets te kort door de bocht. Dit duo heeft een streepje voor op Pike en Co op gebied van technisch vernuft. Imperium Simulacra komt met Challenger Deep en de titeltrack behoorlijk opgefokt en opvallend thrashy uit de startblokken. In het ruim zeven minuten durende Fathoms Below tonen de heren hun kwaliteiten op het gebied van songwriting. Een sfeervol nummer, dat klopt van begin tot eind en mede door de regelmatige tempowisselingen interessant blijft.

Op Imperium Simulacra is het drumwerk van Martinez wederom een verademing. De beste man grijpt gelukkig sporadisch naar de double-bass-pedalen, maar is daarentegen als een bezetene overal op het drumstel druk in de weer. Een hardwerkende drummer die niet beroerd is in dienst van een nummer te spelen, maar ook bij vlagen even helemaal losgaat. Dit laatste geldt overigens ook voor gitarist Landrian.

Wie al bekend is met vorig werk van Black Cobra zal bij het luisteren naar Imperium Simulacra niet direct voor grote verrassingen komen te staan. Wel is met enkele songs een kleine stap gezet richting thrash metal. In enkele passages doet het ook wat denken aan de sound van Death op het Spiritual Healing-album, maar dan wel met een minimalistische insteek. De muziek van Black Cobra vergt wel enige rondjes op de platenspeler. Na een handvol luisterbeurten zal echter blijken dat de songs goed in elkaar zitten en dat Black Cobra wederom een solide plaat heeft uitgebracht.

1. Challenger Deep
2. Imperium Simulacra
3. Fathoms Below