Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Killing Cult Society - Fallout
Label: eigen beheer

Killing Cult Society - Fallout

Earik Mortem zal bij sommigen wel een belletje doen rinkelen. Hij is de frontman van The Lucifer Principle, de deathmetalband die met een contrabas op het podium stond. Die band werkt aan het derde studioalbum, maar Earik is in 2014 ook nog een tweede band gestart; Killing Cult Society. Het debuutalbum Fallout wordt door de band omschreven als hardcore death punk, maar dat dekt niet de volledige lading. Sepultura, Napalm Death, Nine Inch Nails, Rammstein en Faith No More zijn van invloed geweest en daardoor is Fallout een smeltkroes van muzikale ideeën met hardcore punk geworden.

De razende opener Sharks! ademt heerlijke, old school hardcore punk en is een uitstekende opener voor dit veelzijdige debuut. In het groovende Geiger, het hoogtepunt op de plaat, hoor je Chaos A.D. van Sepultura terug. De fans van Nine Inch Nails zullen de technobenadering in Overdrive vast op waarde weten te schatten en Control-Alternate-Delete heeft als insteek Rammstein. No More Faith is een wel heel duidelijke knipoog naar de band rond Mike Patton. Deze track, met als basis The Gentle Art Of Making Enemies, is erg goed gedaan. De grindcore van Napalm Death staat centraal in Homerun.

Op Fallout zijn ook gastvocalisten te horen. Zo is de cover Frozen ingezongen door Peggy Meeussen van Bliksem (Eat your heart out, Madonna!) en Bart Smits, frontman van The Gathering op het debuut Always…, is te horen in de afsluiter Faultline. Bart schreef overigens ook de lyrics voor dit nummer. Johan Schotermans (Boodschappers Van Het Algemene Nut) neemt de zang in Clear My Throat voor zijn rekening en schreef mee aan de tekst.

Vooropgesteld dat je affiniteit hebt met hardcore punk, is Fallout echt een leuke, veelzijdige debuutplaat. Diverse nummers weten een glimlach te ontlokken en zijn ook na meerdere luisterbeurten zeker de moeite waard. Dat blijkt ook precies de bedoeling te zijn, want Fallout heeft een politieke boodschap, die op een luchtige wijze gebracht wordt. Precies zoals het hoort bij goede hardcore punk. Al loop ik niet warm voor een nummer als Overdrive, de plaat als geheel is gewoon goed en ik blijf Killing Cult Society zeker volgen.

1. Sharks!
2. Geiger
3. Overdrive