• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

All Comes Down - Perceptions
Label: Eigen Beheer
All Comes Down - Perceptions
De jaren negentig… Welke dertiger of veertiger verlangt nu niet terug naar die tijd met de rock en grunge van Nirvana, Pearl Jam, Queens Of The Stone Age, Stone Temple Pilots, Alice In Chains en Soundgarden? De drie heren en dame van All Comes Down in ieder geval wel. Ze besluiten begin 2012 een alternatieve rockband op te richten omdat er volgens hen te weinig van het genre op de radio te horen is. In hetzelfde jaar verschijnt de eerste demo en een jaar later de eerste single Lonely Fall. De groep muzikanten is een paar keer finalist bij een contest en wint de Beachbattle in 2014.

De Zuid-Hollandse formatie speelt een combinatie van energieke stoner en rock, met zangeres Zjantal Ypma achter de microfoon. Ze heeft een stoere en overtuigende stem die af en toe aan Anouk doet denken. De frontvrouw voorziet de nummers van goede zanglijnen en daarmee een behoorlijk meezinggehalte. Zowel haar rustige zang als de stevigere vocalen liggen haar goed. Ypma's inbreng vormt echt een eenheid met die van de andere musici.

Op muzikaal gebied valt direct op hoe goed de ritmesectie is. Deze staat dan ook sterk in de mix. De bas maakt de muziek relatief zwaar. Bassist Lester de Bats en drummer Peter Robbemond geven de songs niet alleen een krachtige basis, maar bezorgen bijvoorbeeld Idiosyncrasy (met invloeden van Stone Temple Pilots en Alice In Chains) een heerlijke vibe. Ook de tomvariaties en de baslijn in Perceptions (over materialisme en de consumptiemaatschappij) vallen in positieve zin op. Samen met het dynamische On The Edge, een demotrack uit 2012, zijn het de sterkste songs van deze release.

De single Tidal Wave (denk aan Queens Of The Stone Age) is eigenlijk het minst interessante nummer van de ep. Live doet deze snelste track van het kwintet het wellicht beter vanwege het tempo. Samen met Agony bevat de single de minst bijzondere ideeën van gitarist Erik Fridzema. Doorgaans laat de gitarist eenvoudige doch doeltreffende stoner- en rockriffs horen. In het donkere, emotionele On The Edge is de tokkelmelodie sfeerbevorderend. Het soleerwerk is een van de weinige punten van kritiek. De solo’s hadden wat spetterender gemogen.

Perceptions is een ep die direct prettig in het gehoor ligt. De energieke en eigenzinnige rock pakt de luisteraar direct bij de oren en varieert goed in tempo. Drie van de vijf nummers klinken prima en de andere twee zijn wat minder memorabel. All Comes Down is een enthousiast kwartet dat zeker de moeite waard is om te checken.

1. Perceptions
2. Idiosyncrasy
3. On The Edge