21-11-2019

Skindred - Volume
Label: Napalm Records
Skindred - Volume
Skindred is al sinds 1998 actief met een vrij unieke combinatie van verschillende stijlen. Metal, reggae, rock, dancehall en elektronica worden allemaal samengesmolten en vormen de hoofdmoot van energieke en catchy tracks. Door de jaren heen heeft de band een prima fanbase opgebouwd, maar tot een grote doorbraak heeft het nooit geleid. Met Volume is de formatie alweer aangekomen bij album nummer zes en wordt er vooral voortgeborduurd op voorgaand materiaal.

Niet dat dit zo erg is, want ook ditmaal weet de band weer te komen met fijne en aanstekelijke riedels, die zich vooral agerend opstellen. Het geeft allemaal een beetje het punkrockgevoel uit de jaren 90 weer, met teksten over bijvoorbeeld zelfontplooiing en anti-oorlog. Wat hierbij echter jammer is, is dat de muziek nooit echt aansluit bij de teksten, zoals opener Under Attack laat horen. Waar de lyrics van serieuze aard zijn, wordt het muzikaal op een luchtige en feestende wijze gebracht.

Wat de plaat vooral teweegbrengt, is dat het allemaal lekker wegluistert, maar dat het aan het einde van de rit weinig beklijft. Dit komt door bovengenoemde reden, maar ook doordat alle tracks weinig opzienbarend zijn. Want ook al zijn ze voorzien van zoveel verschillende stijlen, het klinkt niet heel erg bijzonder. Niet dat Volume slechte tracks kent, maar het biedt ook geen verrassingen of echte uitschieters. Daarbij voegen de nietszeggende intermezzo's weinig toe en hadden deze met gemak achterwege gelaten kunnen worden.

Maar ook al is het middenmoot wat Skindred brengt en zijn er geen uitschieters te noteren, Volume vermaakt wel degelijk. Het is zo'n plaat die je na een aantal malen beluisteren makkelijk meezingt en live zullen deze nummers het altijd goed doen. De band brengt alles energiek en het is vooral frontman Benji Webbe die overtuigt met zijn afwisselende zang en raps. Fans van de groep kunnen deze release met gemak halen en voor wie nog niet bekend is met de formatie en zoekt naar makkelijk verteerbare rock, is Volume zeker een optie.

1. Under Attack
2. Volume
3. Hit The Ground