Anathema - A Sort Of Homecoming
Label: Kscope
Anathema - A Sort Of Homecoming
Op 7 maart van dit jaar vond in Liverpool een bijzonder concert van Anathema plaats. Als onderdeel van de ‘akoestische’ tour langs Engelse kathedralen, ter promotie van het meest recente album Distant Satellites (2014), traden de Engelse muzikanten op in de uitverkochte Anglican Cathedral. Van deze speciale show zijn opnamen gemaakt en daarbij zijn wederom regisseur Lasse Hoile en mixman Christer-André Cederberg betrokken, net als bij de dvd Universal (2013).

De bijzondere setting zorgt voor een diepe akoestiek, waardoor de muziek ruimtelijk klinkt en emotioneel ver rijkt. De songs zijn gearrangeerd door Daniel ‘Danny’ Cavanagh en samen met zijn broer Vincent heeft hij gewerkt aan de partijen voor de strijkers. Tijdens de eerste vijf nummers staat het duo samen met zangeres Lee Douglas op het podium. Het is direct genieten met de alternatieve uitvoering van The Lost Song Part 2. Hierin valt de geweldige prestatie van de zangeres en de prima begeleiding middels alternatieve akkoorden op gitaar in positieve zin op.

Ook het mooie Untouchable Part 2 verdient een eervolle vermelding. De meest interessante bewerking is echter die van Thin Air. Hierin zijn de atmosferische keyboardpartijen en -melodieën een aanwinst. Untouchable Part 1 is daarentegen niet zo bijzonder en het ingetogen, fragiele Dreaming Light is de enige minder geslaagde track van het eerste deel.

Vervolgens komen er extra mensen op het podium voor een klassieke uitvoering van Anathema. Naast drummer John Douglas en bassist Jamie Cavanagh zijn dat violiste Anne Phoebe en cellist David Wesling. Daniel Cardoso is het enige bandlid dat helemaal niet meedoet, maar wel in het dankwoord vermeld staat. Het zelfgetitelde nummer kondigt een erg sterke fase aan, met naast het fraai opgebouwde Ariel (elf van de vijftien tracks zijn afkomstig van de drie nieuwste platen) ook “a couple of old tunes, well... not that old”, te weten Electricity (met de zachte stem van Danny) en het fantastische Temporary Peace (met een rijke bijdrage van de cellist). Andere hoogtepunten zijn het hemelse Take Shelter (met een mooie loop) en de klassiekers A Natural Disaster (waar de prachtige lichtshow tijdelijk plaatsmaakt voor aanstekers en het licht van mobiele telefoons in het publiek) en fanfavoriet Fragile Dreams.

Er zijn drie redenen dat ik niet een nog hogere score geef. Het eerste kritiekpunt is de iets te minimalistische uitvoering van tracks als The Beginning And The End en Distant Satellites, plus de reeds eerder genoemde Untouchable Part 1 en Dreaming Light. Die benadering sluit overigens goed aan op het stripped down-karakter van het album Distant Satellites, dus wie die aanpak daar goed vindt passen, waardeert het minimalistische op deze dvd ook eerder. De tweede reden is het eeuwig voortdurende discussiepunt betreffende de vocale prestatie van met name frontman Vincent Cavanagh. Hij is niet altijd even toonvast en voor met name nieuwkomers is dat misschien een probleem, maar de echte fans prikken daardoorheen en waarderen vooral dat hij met veel bezieling en beleving zingt.

De laatste reden is dat de inleidingen van de nummers na afloop van de vorige songs volgen, in plaats van voorafgaand aan de eigenlijke nummers. Wat wel weer mooi is en bijdraagt aan de live-beleving, is juist die aanwezigheid van die introducties, de grappen met het publiek, alsmede het meeklappen tijdens sommige tracks en het gejuich na afloop. Ik realiseer me direct dat de setlist ook nog een kritiekpunt zou kunnen zijn, vanwege het ontbreken van meer oude songs. De nummers die er wel opstaan, zijn echter zo mooi, dat ik niet verlang naar andere tracks.

Ondanks de genoemde punten van kritiek is dit een prachtige release die in vier verschillende formaten beschikbaar is. Als dvd/dubbel-cd-combi, als blu-ray, als 3lp en als een deluxe 4 disc-set (blu-ray, dvd en dubbel-cd). A Sort Of Homecoming is voor de leden van Anathema thuiskomen in de stad waar alles meer dan een kwart eeuw geleden begon. Voor de fans is het honderd minuten genieten van emotionele muziek in een bijzonder fraaie setting met een prachtige lichtshow. Wat moet dit een onvergetelijke ervaring geweest zijn om live bij aanwezig geweest te zijn. Gelukkig is dit bijzondere evenement vastgelegd voor de fans en andere geïnteresseerden. Een van de indrukwekkendste releases van het jaar!

1. The Lost Song Part 2
2. Untouchable Part 1
3. Untouchable Part 2