• Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Dwellers - Pagan Fruit
Jaar van release: 2014
Label: Small Stone Records

Dwellers - Pagan Fruit

Het Amerikaanse label Small Stone Records heeft al jaren een goede neus voor leuke bandjes. Een duik in de catalogus van dit kleine label uit Detroit levert al gauw wat interessants op. Zoals de formatie Dwellers uit Salt Lake City en haar vorig jaar uitgebrachte tweede album Pagan Fruit. Na een aantal luisterbeurten is het duidelijk dat het spijtig is dat deze plaat vorig jaar geen review op onze site heeft gekregen. Pagan Fruit staat namelijk vol met sterke songs die balanceren op de rand van psychedelische rock, bluesrock, grunge en stoner.

De band heeft als uitgangspunt dat songs op een natuurlijke manier tot stand moeten komen. Zonder veel moeite en talloze studiotakes. ‘Gut rock’ zoals de heren het zelf omschrijven. Dit doet wellicht vermoeden dat Dwellers een soort van jamgroep is. Dit is niet het geval. Alle songs op Pagan Fruit hebben een kop en staart en vervallen niet in eindeloze jamsessies. Het merendeel van het materiaal klokt rond de vier à vijf minuten en komt in die tijd dan ook to the point.

Het album begint voortvarend met drie uitstekende tracks. De rustige, geduldige bluesrock van Totem Crawler, dat meteen een mooie, opbouwende solo bevat. Return To The Sky wordt gedragen door de sterke vocalen van Joey Toscano, die qua stemgeluid een combinatie lijkt van Chris Cornell, Layne Staley en Andrew Wood. Dat hier drie frontmannen van respectievelijk Soundgarden, Alice In Chains en Mother Love Bone worden genoemd, is overigens geen toeval. Buiten Toscano’s zang om ademt de muziek van Dwellers af en toe ook die grunge-sfeer van begin jaren negentig. Vooral opener Creature Comfort is een feest van herkenning. Hier is heel duidelijk Mother Love Bone in terug te horen. De vibrafoon die continu op de achtergrond te horen is, maakt het tot een unieke en sfeervolle track.

De vibrafoon in Creature Comfort en Son Of Raven, de orgeldeuntjes in The Rare Eagle en Call Of The Hallowed Horn en de cello in Spirit Of The Staircase; het zijn allemaal voorbeelden van hoe Dwellers de plaat levendig en boeiend weet te houden. Liefhebbers van bluesy gitaarsolo’s hoeven dit album ook niet te mijden. In elke track is er namelijk wel zo’n heerlijke solo te vinden. Met de stevige tracks Devoured By Lions en Waiting On Winter laat het ook nog een andere kant van de band horen die ook erg onderhoudend is. Ook hier weer absolute pluspunten voor het puike gitaarwerk en het bijpassende harmonicaspel.

Als je dan toch naar punten van kritiek moet gaan kijken, kom je al gauw uit bij het originaliteits-aspect. Ja, er zijn waarschijnlijk completere platen gemaakt in de grunge-, stoner- en psychedelische rock-hoek. Dwellers weet er echter wel een erg fris en afwisselend schijfje uit te persen zonder echte zwakke tracks of fillers. Dat en de wetenschap dat het qua houdbaarheid op de lange termijn ook wel goed zit, is genoeg reden om Pagan Fruit eens te gaan checken.

1. Creature Comfort
2. Totem Crawler
3. Return To The Sky