• Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Drudkh - Eastern Frontier In Flames
Jaar van release: 2014
Label: Season Of Mist
Drudkh - Eastern Frontier In Flames
Drudkh is tegenwoordig het speeltje van de vele baardenplukkers die de blackmetalscene rijk is. Best komisch, aangezien de Oekraďners gedurende de eerste jaren van de band op weinig sympathie konden rekenden van diezelfde scene. Drudkh was immers fout. Het gezelschap herrees uit de as van Hate Forest, een band uit de extreem nationalistische hoek van het blackmetalspectrum. Ten tijde van de eerste zes albums wist ook Drudkh menig liefhebber op de kast te jagen met vrij radicale teksten.

De groep maakt met deze compilatie deels een sprong terug naar die dagen. Op het griezelg actueel getitelde Eastern Frontier In Flames treffen we allereerst de twee tracks aan van de mini Anti-Urban, een ep die in 2007 alleen op vinyl het levenslicht zag. Om eerlijk te zijn behoren beide werkstukjes niet tot de hoogtepunten uit het omvangrijke oeuvre van Drudkh. Het strooptrage Fallen Into Oblivion doet sterk denken aan Burzum en kent weinig interessante wendingen. Dat het nummer volledig instrumentaal is, helpt niet echt, want de gitaarmelodieën zijn niet spannend genoeg om de track te dragen. Ashes is een beter nummer, mede door de krasserige zangpartijen. Hoewel dit werkje goed past bij de desolate stemming die de groep met Anti-Urban wilde uitstralen, zit er te weinig ontwikkeling in.

Daarmee is de koek op, wat betreft de eigen composities op dit album. De rest van de plaat is gevuld met covers die door de jaren heen ook eerder op vinyl verschenen. Deze nummers vormen de smaakmakers van deze compilatie, vooral omdat Drudkh een volkomen eigen draai geeft aan de meeste songs. De band citeert tweemaal uit het werk van Sacrilegium en doet dat met verve. Met name Tam Gdzie Gaśnie Dzień.. klinkt in deze versie ijzersterk en is zodoende het hoogtepunt van dit plaatje. Overigens doet het grimmige Master's Hammer nummer Indiánská Píseň Hrůzy daar weinig voor onder. Opmerkelijk is dat Drudkh de covers een vrij cleane sound heeft meegegeven. Een sound die sterk doet herinneren aan de kraakheldere klank van Handful Of Stars.

Aangezien de hier samengepakte releases alle in beperkte oplage het levenslicht zagen, is dit beslist een welkome cd. Het is jammer dat het eigen songmateriaal wat bleek afsteekt bij de covers, maar dat maakt dit geen minder verplichte kost voor fans die net komen kijken. Liefhebbers die al wat langer meedraaien en de oorspronkelijke versies in de kast hebben staan, hoeven hun vingers hier niet aan te branden. Of het moet voor het sterke doch vrij sobere artwork zijn.

1. Fallen Into Oblivion
2. Ashes
3. Tam Gdzie Gaśnie Dzień... (Sacrilegium)