03-08-2021

Luna Sol - Blood Moon
Label: Cargo Records
Luna Sol - Blood Moon
Er is waarschijnlijk geen band ter wereld die in zoveel bandjes en projecten uiteen is gevallen als Kyuss. Het zijn er genoeg om een review mee te vullen. Sommige zijn bekend, zoals Queens Of The Stone Age of The Desert Sessions, maar de meeste (en dan vooral die zonder Josh Homme) hebben het oude succes nooit weten te evenaren. Kyuss is daarbij een van de meest gekopieerde bands in het stonergenre. Ook collega’s van Kyuss-veteranen maken zich daar schuldig aan. Ken je Hermano nog? Gitarist David Angstrom doet geen enkele moeite om invloeden te verbergen, zoals te horen is op het debuut van zijn nieuwe band Luna Sol.

Daarmee heb ik praktisch alles wel verklapt. Luna Sol is een nieuw bandje dat zo uit de Amerikaanse woestijnen komt aanlopen. De Kyuss-invloeden zijn overduidelijk. De muziek van Luna Sol ronkt lekker, maar Angstrom heeft ervoor gezorgd dat het geheel daar iets te verzorgd voor klinkt. Mede door het toegankelijke geluid dwalen de gedachten wel eens af naar Queens Of The Stone Age. Het klinkt zo netjes en songgericht dat de heren wel erg hun best doen om hun muziek te slijten aan het grote publiek. Ik denk dat Luna Sol daar ook wel toe in staat is. Voor mij is het allemaal net iets te, maar ik zie niet waarom QOTSA-fans hier niet mee aan de haal zouden kunnen gaan. Al moet ik zeggen dat veel riffs en hooks me wel erg bekend voorkomen.

Blood Moon is een debuutplaat die stikt van de makkelijk verteerbare rocksongs waar de blues vanaf druipt. Er zijn talloze gastbijdrages, zoals die van John Garcia, Nick Oliveri (beiden ex-Kyuss) en Dizzy Reed (Guns n’ Roses). Ik pik ze er, om heel eerlijk te zijn, niet uit, maar het songmateriaal is gewoon goed.

1. Bridges
2. Death Mountain
3. December