• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Lustre - Blossom
Label: Nordvis Produktion
Lustre - Blossom
Twee jaar na het dromerige Wonder vond Nachtzeit, het individu achter dit ambient blackmetalproject, het tijd om ons te verblijden met nieuw materiaal onder de Lustre-noemer. Blossom is de naam die het schijfje heeft meegekregen, als een ode aan de lente lijkt het wel. Nu is dat natuurlijk niet echt blackmetalverantwoord (hoewel Nargaroth een memorabele poging heeft gedaan op Jahreszeiten), maar Lustre heeft dan ook maar weinig met black metal te maken. Eigenlijk is Blossom namelijk een als black metal vermomd ambientalbum, waarin dromerige, serene keyboardlandschappen een veel prominentere rol innemen dan de op achtergrond weggemoffelde, gruizige gitaarriffs.

Repetitie en simplisme zijn zoals altijd de sleutelwoorden in de sound van Lustre. Ieder nummer wordt gekenmerkt door slechts enkele eenvoudige basismelodieën - vaak op het keyboard - waarop licht gevarieerd wordt. In deze sleutelwoorden vinden we zowel de kracht als de zwakte van Lustre. Met ogenschijnlijk zeer basale middelen weet Lustre een unieke sfeer te creëren, waarin de tijd langzamer lijkt te gaan, haast tot stilstand lijkt te komen, en alle indrukken en invloeden van buitenaf langzaam wegvallen. Blossom heeft daardoor haast een therapeutisch effect en de muziek heeft dan ook een bijna tijdloze dimensie. Tegelijkertijd moet je wel een beetje vatbaar zijn voor dit soort klanken, anders is het makkelijk om het materiaal als saai en eentonig af te doen.

De 'luistercontext' maakt overigens ook uit bij dit soort platen. Op het moment van schrijven bevind ik mij in een vrijwel lege ochtendtrein. De nacht sluimert nog na, maar de ochtendkilte wordt snel verdreven. Het belooft een warme dag te worden. Terwijl de in de ochtendzon glooiende weilanden vredig aan mij voorbij schieten, dwaalt mijn blik naar buiten. Het is de perfecte setting voor dit album, dat niet tot zijn recht komt wanneer het tussen de drukke dagelijkse bedrijven door wordt geconsumeerd. Blossom is meer meditatief dan metaal en meer ambient dan black, maar degenen die het album met de juiste 'mindset' tegemoet treden, zullen veel plezier hieraan beleven.

1. Part 1
2. Part 2
3. Part 3