• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Implode - I Of Everything
Label: Cramada Records

Implode - I Of Everything

De wijze waarop het tweede album van de Zweedse death-/thrashmetalband Implode wordt uitgebracht, is opmerkelijk. De band heeft ervoor gekozen het album op te delen in vier hoofdstukken, die kort na elkaar in de vorm van ep's verschijnen. Iedere ep heeft een eigen verhaal, wordt uitsluitend digitaal gereleased en bevat drie tracks. Nadat het vierde hoofdstuk is uitgebracht volgt het complete album, inclusief de single Stress Communion, die nog voor de eerste ep verscheen. Het schitterende artwork is van de Amerikaanse kunstenares Caitlin Hackett.

Implode werd in 2006 opgericht in het Zweedse Mariestad, een stadje dat al meer metal- en punkbands heeft gehuisvest. Na wat wijzigingen in de line-up en een tweede demo, Momento Mori, werd de band in 2011 door Close Up Magazine uitgeroepen als 'Best unsigned act in Sweden'. Implode ontving een deal met Supernova voor het debuutalbum The Hour Has Come. Twee jaar later was er een deal met Cramada, bracht de band de ep Under A New Sun uit en waren ze de support act voor Rotting Christ. Eind vorig jaar was Implode nog even terug in Nederland voor wat optredens.

Het eerste hoofdstuk, Aeon Clockwork, omschrijft hoe klein en onbeduidend wij zijn in het universum. De openingstrack Thitonus begint met de typerende, duistere klanken waar Zweedse melodeath bekend om staat, maar al snel wordt de sfeer grimmig door rauwe en snelle riffs. Deze zeer getalenteerde muzikanten zijn er goed in geslaagd het beste van thrash en death te combineren. Het klinkt moderner, technischer en wat minder melodieus dan je zou verwachten van een Zweedse band in dit genre. Meer te vergelijken met Amerikaanse bands als The Black Dahlia Murder en Revocation. Alleen gaan de vocalen bij Implode wat meer richting death en metalcore. De productie is kraakhelder, waardoor alle details goed te horen zijn. Wel moet gezegd worden dat de eerste drie tracks meer tot hun recht komen wanneer je het volledige album kent.

Terra Pericolosa, Latijns voor gevaarlijk land, is het tweede deel van het album. Thema voor dit hoofdstuk is hoe de wereld er nu uitziet en waar wij als mensen schuldig aan zijn. De boosheid wordt benadrukt door meer screams, blastbeats en tremelotechnieken. The Sublime is zelfs een behoorlijk catchy nummer. De derde track in dit hoofdstuk, Of Root And Leaf, sluit weer helemaal aan bij het eerste deel van het album en doet weer sterk denken aan de technische thrash van Revocation.

A Manifest is de eerste track van het derde hoofdstuk, A Syndicate. Het laat opnieuw een iets andere stijl horen en datzelfde geldt voor beide volgende nummers. Het klinkt opeens veel melodieuzer en toegankelijker, een beetje meer richting At The Gates en Carcass. Thema is de mensheid en dan vooral waartoe wij in staat zijn om elkaar aan te doen wanneer de druk te hoog wordt. De lyrics zijn in dit deel van het album beter te volgen dan in de voorgaande hoofdstukken, omdat het tempo wat lager ligt.

Het laatste hoofdstuk, I Tension, gaat over onze stress en tekortkomingen om te kunnen voldoen aan te hoog gestelde doelen. Ook muzikaal is het min of meer een afsluitend hoofdstuk. Het duistere, melodieuze geluid van de voorgaande tracks wordt afgewisseld met blastbeats en grimmige, rauwe passages. Muzikaal blijft het allemaal ijzersterk, maar een enkeling zal toch afknappen op de vocalen. De kwaliteit van een band wordt bepaald door de zwakste schakel en bij Implode is dat zonder twijfel de zanger, die toch een beetje klinkt als een boos Koekiemonster.

Voor liefhebbers van technische thrash- en death metal is het album als geheel echt een aanrader, want alleen dan komen de verschillende tracks het beste naar voren en wordt het een logischer geheel. Ik begrijp dan ook niet waarom Implode ervoor gekozen het album in vijf stappen, de eerdere single meegerekend, uit te brengen. Dat was naar mijn mening toch een riskante keuze, want op basis van een enkele ep zou je tot een verkeerd oordeel over deze band kunnen komen.

1. Tithonus
2. Cursed Dead Sun
3. The Transcend