• Vince Neil (Mötley Crüe) - 62

• Tony Destra (Cinderella) - 1987

Kampfar - Djevelmakt
Jaar van release: 2014
Label: Indie Recordings
Kampfar - Djevelmakt
Hoewel Kampfar in de twee levens van de band (van, pak hem beet, 1995 tot en met 1999 en van 2006 tot nu) nooit is uitgegroeid tot een écht grote naam, hebben deze Noren een zeer respectabele status opgebouwd in de underground. Dat hangt vooral samen met het feit dat de pagan black metal van dit gezelschap nooit tegenvalt: alle albums zijn van een sterk niveau en ook live laat de band zelden tot nooit een steek vallen. Welnu, de liefhebbers van de band zullen zeker niet teleurgesteld worden met langspeler nummer zes (Djevelmakt), want Kampfar hanteert hier dezelfde bouwstenen die ook op de vorige vijf albums zo goed werkten. Bovendien combineert de band dat als van oudsher met zorgvuldig uitgewerkte composities die jarenlange muzikale ervaring verraden.

Verwacht dan ook geen overdreven tierelantijnen of verrassende experimenten. Nee, op Djevelmakt vervolgt Kampfar zijn vaste koers. De plaat ligt dan ook erg in het verlengde van zijn voorganger Mare – iets wat een blik op het soortgelijke artwork lijkt te bevestigen. Dat is maar goed ook, want Kampfar is op zijn sterkst in de stug stampende en voortploeterende midtempopassages die het album rijkelijk bevolken. Stoeremannenmuziek die gewoon erom schreeuwt om met gebalde vuist in op te gaan, zoals live ongetwijfeld zal gebeuren met statig opgebouwde nummers als Mylder en Svarm Norvegicus.

De band grossiert in epische riffs en stoere drumritmes, die een horde krijgers op oorlogspad doen vermoeden. De goed-getimede versnellingen met donderende dubbelbasses die hier en daar (Fortapelse, De Dødes Fane) voorbij komen, klinken daardoor extra krachtig. Ook de subtiele folkinvloeden (beperkt tot een enkele vioolpartij of fluit) zijn zorgvuldig geïntegreerd in de nummers, zonder dat ze ergens de overhand krijgen. Wie het latere, meer grimmige werk van Thyrfing (Hels Vite, De Ödeslösa) kan waarderen, zal ongetwijfeld ook met Djevelmakt uitstekend uit de voeten kunnen. Een vakkundig gesmeed stuk zwartgeblakerd metaal van een band die nooit heeft verzaakt.

1. Mylder
2. Kujon
3. Blod, Eder Og Galle
4. Swarm Norvegicus
5. Fortapelse
6. De Dødes Fane
7. Svarte Sjelers Salme
8. Our Hounds, Our Legion

Toegevoegd: 10 juni 2014

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.