Manta Ray - Visions Of Towering Alchemy
Jaar van release: 2013
Label: Divebomb Records
Manta Ray - Visions Of Towering Alchemy
Het is de laatste jaren erg populair in muziekland om naast platenlabel ook schoonmaakbedrijf te zijn. Stormspell, Arkeyn Steel, Steel Legacy en Divebomb Records. Een willekeurige greep uit de rij platenmaatschappijen die naast het uitbrengen van nieuw materiaal ook zolders en opslagloodsen uitkammen. Met als resultaat dat menig oude demo inmiddels als uitstekend verzorgde heruitgave in de schappen prijkt. Met nieuw artwork, een opgefriste sound en een lading extra's.

Divebomb Records maakt er zelfs een sport van met hun Bootcamp serie. Komende edities moeten nieuwe bands een kans geven hun albums uit te brengen, maar de eerste reeks uit die serie staat in het teken van een vijftal vergeten clubjes. Wie heeft er immers ooit gehoord van Manta Ray? Ik niet, maar dat is niet gek als je de staat van dienst van de heren onder de loep legt. Begin jaren negentig waren dat welgeteld één demo en wat losse songs. Dat materiaal is precies wat je hier voorgeschoteld krijgt. Vier songs van de demo/EP Visions Of Towering Alchemy en twee bonustracks. Waarvoor hulde, want de heerlijke US power metal van dit gezelschap uit Dallas klinkt ook ruim twintig jaar na dato verrassend goed.

Hoewel er van alles op de productie aan te merken valt, is de muziek erg genietbaar. Spannende power metal met een technisch randje. Zij het dat de technische fratsen en progressieve ideeën vooral opduiken in opener Lords Of Atlantis. Een grillige compositie die wel wat weg heeft van het betere Helstarwerk. Vooral de typische gitaarversieringen en baslijnen wijzen in die richting. Verschil is dat zanger/gitarist Lance Harvil wat toegankelijker zingt dan mede-Texaan James Rivera. De overige songs lijken daar ook wat meer op aangepast. Er wordt soms wel wat technisch spel van stal gehaald, maar nummers als Until Tomorrow en Dream To Be zijn toch wat compacter en catchiër.

Ondanks dat er maar zes nummers op dit schijfje staan, is het dus afwisseling troef. Dat komt de consistentie niet altijd ten goede, maar slechte tracks heb ik niet kunnen ontdekken. Komt bij dat we het hier over een demo hebben. Een sterke demo met muziek die we tegenwoordig niet vaak meer horen. Begin jaren negentig kon ook deze band zich niet staande houden tussen alle grunge en alternatieve muziek, maar de erfenis is er niet minder op. Het zegt genoeg dat het enige echte minpunt de te korte speelduur is.

1. Lords Of Atlantis
2. Until Tomorrow
3. Dream To Be