• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Argus - Beyond The Martyrs
Jaar van release: 2013
Label: Cruz Del Sur Music

Argus - Beyond The Martyrs

Met Boldly Stride The Doomed leverde het Amerikaanse Argus in 2011 een uitstekend heavy/doom metal album met dreigende zanglijnen, logge riffs en weergaloze gitaarsolo's af. Het album ademde een duistere aan Candlemass denkende sfeer uit die werd gecombineerd met opzwepende leads die niet mis zouden staan op een Thin Lizzy of Iron Maiden album. Indien ik het album in dat jaar en niet enkele weken geleden voor het eerst had gehoord zou het met gemak top 10 materiaal geworden zijn. Een mogelijke retrorecensie is echter voor de toekomst, het nieuwe album is iets wat op het moment het belangrijkste is, zeker met een komend optreden op de Dutch Doom Days in het vooruitzicht.

Op Beyond The Martyrs zet de band de kwaliteit lekker voort. De grootste aandachtstrekker is de fantastische zang van Butch Balich, die een heldere, diepe en toch ruig stemgeluid heeft dat moeilijk te vergelijken is met andere zangers in het genre. De gitaarriffs zijn immer krachtig, de ronkende baspartijen en stevige drumpartijen zorgen voor een perfecte fundering en die prachtige solo's zorgen zijn een heerlijke hoop ingrediënten voor een erg sterk eindresultaat. In vergelijking met Boldly Stride The Doomed is het doomaspect ietwat afgenomen en is het vooral oldschool metal dat de boventoon voert. Op songs als Trinity en het instrumentele Beyond The Martyrs zijn vanzelfsprekend slepende riffs te vinden, maar op het magistrale uptempo Cast Out All Raging Spirits is het moeilijk om de doom metal invloeden te vinden. Dit is geen probleem, want zelfs met de iets lichtvoetigere sound is het genieten geblazen.

De grootste kritiek die ik op Beyond The Martyrs zou kunnen leveren, is echter het feit dat men in vergelijking met het vorige album wel heel erg op safe lijkt te spelen. Op Boldly Stride The Doomed had ik meerdere luisterbeurten om het album volledig te doorgronden en leken de nummers gelaagder en duisterder te zijn. Op het nieuwe album is geen zwak moment te bespeuren, het is alleen nergens zo sterk als het geval was bij de voorganger en vooral wat vriendelijker in het gehoor liggend. Dit moet geen probleem zijn voor de luisteraar, maar ik wil mijn persoonlijke voorkeur in deze recensie niet buiten beschouwing laten.

De crux is uiteindelijk dat Argus ook nu een uitstekend heavy/doom metal album heeft uitgebracht, dat bij de liefhebbers van bands als Candlemass, Solitude Aeternus en Grand Magus absoluut in de smaak zal vallen. Aan de mensen die interesse hebben gekregen door deze recensie kan ik ook alleen maar vertellen dat het album een absolute aanschaf waard is, neem dan gelijk ook het nog iets betere Boldly Stride The Doomed mee en je hebt twee topalbums.

1. By Endurance We Conquer
2. No Peace Beyond The Line
3. The Hands Of Time Are Bleeding