• Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

ther Realm - One Chosen By The Gods
Jaar van release: 2013
Label: Primitive Ways Records
ther Realm - One Chosen By The Gods
Wie naar de Facebook-pagina van ther Realm staat, ziet direct in koeienletters de frase We are not from Finland!! staan. Het betreft hier dan ook een Amerikaanse band, maar de verwarring is begrijpelijk, want One Chosen By The Gods klinkt als een enorm Fins album. Deze heren rekenen ongetwijfeld bands als Ensiferum en Wintersun tot hun favorieten, want met One Chosen By The Gods doet de band een (heel aardig geslaagde) poging om de sound van deze uiteraard Finse groepen zo goed mogelijk te benaderen.

Wat ther Realm voor heeft op veel andere bands in het overbevolkte folkmetalgenre, is dat de nummers een flinke dosis vuur in zich hebben. Geen al te lieftallig kabbelend gedoe, maar stevige blastbeats en een overdosis epische keyboardbombastiek die ervoor moeten zorgen dat de luisteraar zich te midden van een middeleeuws slachtveld waant, waar een herosche strijd wordt uitgevochten. Bij vlagen roept de sound ook sterke herinneringen op aan Equilibrium, wat wederom aangeeft dat ther Realm ook wat blackmetalinvloeden verwerkt in zijn muziek (met name in de felle screams).

One Chosen By The Gods is dan ook een erg sterk album geworden, hoewel het amateuristische en spuuglelijke artwork anders doet vermoeden. Maar schijn bedriegt, want naast een stevige en bombastische productie zitten ook de nummers op dit debuutalbum zeer fatsoenlijk in elkaar. Vooral nummers als Hourglass en Ravensong maken indruk met hun ferm erop los galopperend drumwerk, epische zanglijnen en vingervlugge riffs. Het meer melodieuze ther Realm had zo op het debuutalbum van Ensiferum kunnen staan. Maar het opgefokte Swampwitch gooit nog eens flink wat extra olie op het vuur.

Naast de verrassend sterke nummers wordt er ook nog eens meer dan bedreven gesoleerd op One Chosen By The Gods. ther Realm bewijst met dit album twee zaken: dat ook Amerikanen geslaagde folk metal kunnen maken en dat het genre nog zeker niet uitgeblust is. Hoewel mijn verwachtingen nogal lauwtjes waren, blijkt One Chosen By The Gods uiteindelijk een verrassend goede plaat te zijn.

1. Journey Of Discovery
2. Hourglass
3. ther Realm
4. Swampwitch
5. One Chosen By The Gods
6. Ravensong
7. Winter's Grasp
8. Odin Will Provide
9. Oak

Toegevoegd: 7 augustus 2013

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.