Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Visigoth - Final Spell
Jaar van release: 2012
Label: Cruz Del Sur Music
Visigoth - Final Spell
De historicus in mij zou je nu het liefst willen overstelpen met historische verhalen over de Visigoten en hoe Alarik I in het jaar 410 Rome plunderde. Een dergelijk epos past natuurlijk perfect bij traditionele heavy metal en zodoende is de naam Visigoth op het lijf van deze Amerikaanse band geschreven. Visigoth bracht deze EP trouwens al eerder uit in eigen beheer via hun Bandcamppagina en nu heeft Cruz Del Sur Records gezorgd voor fysieke release.

Amerikaanse bands hebben doorgaans een typisch geluid, maar bij Visigoth ligt dat anders. Hun muziek klinkt opvallend Europees. Zweeds om precies te zijn. Het klinkt wel iets stoerder dan Hammerfall en consorten, maar het mag duidelijk zijn dat de inspiratie niet van eigen bodem gehaald is. De vier songs op deze EP doen verder niet voor elkaar onder. Het is degelijke heavy metal met kop en staart. De zang is goed en de riffs zijn prima, maar het is allemaal net wat te vrijblijvend, te licht verteerbaar. Aan het gitaarwerk ligt het in elk geval niet, want dat is fris en melodieus. Luister wat dat betreft maar eens naar Final Spell of het makkelijk meezingbare Seven Golden Ships. Het is enerzijds het geluid dat wat matjes is. Ook de zanger gaat niet volledig vrijuit. Jake Rogers doet het niet slecht, maar heeft helaas net een te beperkt bereik.

Waar het op neer komt, is dat Visigoth voorlopig, ondanks de degelijkheid, net dat beetje extra mist. Henkjan Smits zou het de X-factor noemen. Vier songs is niet veel om een degelijk oordeel te geven, maar als band geef je met een EP als deze wel je visitekaartje af. De fanatieke fans van traditionele metal gaan dit overigens zeker waarderen en daarbij is de muziek goed genoeg om de band voor in de gaten te houden.

1. Creature Of Desire
2. Final Spell
3. Seven Golden Ships