Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Doodseskader
  • Embrace Your Punishment, Diaroe, Subvergence en Man As Plague
  • Reformist, Abyss Above en Zubzero
  • 29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ari Nissilä (Catamenia) - 52
  • Daniel Cardoso (Anathema) - 43
  • Douglas J. Sylvia (Fear Of God) - 59
  • Enrico Canu (Heimdall) - 38
  • Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40
Review

Ash Borer - Bloodlands
Jaar van release: 2013
Label: Gilead Media
Ash Borer - Bloodlands
Met het (tijdelijke?) hiaat van Wolves In The Throne Room in het achterhoofd, begint het eveneens Amerikaanse Ash Borer zich langzamerhand op te werpen als beste alternatief. Vorig jaar maakte dit gezelschap al veel indruk met het zeer overtuigende Cold Of Ages, waarop vier uitgesponnen, hypnotiserende blackmetalcomposities te horen waren die niet hadden misstaan als opvolger van Black Cascade (het derde en beste Wolves In The Throne Room-album). De heren lijken het momentum te willen vast houden, want amper een jaar later ligt de E.P. Bloodlands in de schappen.

Nu is E.P. een wat misleidende term, want hoewel Bloodlands maar twee nummers bevat, is de speelduur met ruim 35 minuten zeker niet aan de korte kant. Dat Ash Borer lang van stof kan zijn, bewees Cold Of Ages immers ook al. Dat is echter helemaal niet erg, want het is juist het uitgerekte, zalvende karakter van de lange composities dat ervoor zorgt dat de luisteraar wordt meegezogen in de sfeer van het album. Ook op Bloodlands toont Ash Borer zich weer een meester in het creëren van een meditatieve en ‘natuurlijke’ sfeer, ondanks – of juist door – het repetitieve, maar zeer intense drumwerk dat tijdens de snelle passages de bovenhand voert.

Het eerste nummer – het een kwartier durende Oblivion’s Spring – begint met sfeervol akoestisch gitaarwerk aangevuld met een bibberige, maar doeltreffende keyboardmelodie, om vervolgens na een kleine drie minuten volledig los te gaan in een maalstroom van hypnotiserende riffs, monotoon voortdenderend drumwerk, ijzig gekrijs en een verrassend prominent aanwezige, ronkende basgitaar. Dit is zogeheten ‘Cascadiaanse black metal’ ten top: de losse elementen van het nummer smelten samen in een onweerstaanbare explosie aan geluid die de luisteraar op onnavolgbare manier meezuigt in de razende atmosfeer, slechts sporadisch onderbroken door beklemmende akoestische passages die door hun vervormde effecten meer raakvlakken vertonen met dark ambient dan met akoestische folk.

Het twintig minuten durende Dirge/Purgation laat een soortgelijke opbouw horen, maar klinkt zeker niet als een herhalingsoefening. Dit nummer begint met een drone-achtige passage waarin diepe, pulserende gitaarklanken en feedback een centrale plek innemen, om na een minuut of zeven eveneens te versnellen tot een kakofonische en verslavende orgie aan ruizig gitaarwerk en hypnotiserend drumwerk, die door de beklemmende sound volledig met elkaar lijken te versmelten. Toch klinkt het nummer iets minder razend dan zijn voorganger, hoewel het eindigt in een weldadige climax.

Het is niet verwonderlijk dat de organisatie van Roadburn Ash Borer dit jaar naar Nederland heeft gehaald. Met ‘standaard’ black metal heeft deze band namelijk niet heel veel te maken – en hoewel dit sommige traditionele blackmetalliefhebbers wellicht zal afschrikken, is er niets ‘avantgardistisch’ of innovatiefs aan deze muziek. Het is des te knapper dat Ash Borer (net als Wolves In The Throne Room) zo’n uniek en beklemmend geluid weet te creëren – en zoveel aandacht buiten de genregrenzen weet te genereren – met de minimale middelen die zij gebruiken. Een verslavende plaat, hoewel de vorige full length nog net iets sterker was.

Tracklist:
1. Oblivion's Spring
2. Dirge/Purgation

Score: 84 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 12 juni 2013

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.