• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Lyonite - Disguised In Darkness
Jaar van release: 2012
Label: Eigen beheer
Lyonite - Disguised In Darkness
Deze jonge (2007) Friese band heeft reeds een EP achter zijn naam staan en komt nu met zijn eerste full-length release op de proppen. Naar eigen zeggen benvloed door Sonata Arctica, Dream Theater en Nightwish brengen deze jongelingen (ze zijn allemaal onder de 25 jaar oud) een aardige verzameling progressieve metal uit, die wat mij betreft nog een paar andere invloeden kent dan genoemde bands.

Wat me direct verrast is de heldere productie, vaak een ondergeschoven kindje bij een eerste release. De gitaren staan lekker vet in de mix, maar het geheel ontbeert wat mij betreft een grotere orkestrale keyboardmuur. Daarmee komen we direct op de compositorische kwaliteiten van de band. Deze zijn overwegend van een grote schoonheid (Pride), met veel tempowisselingen, maar ook kan ik op sommige momenten een glimlach niet onderdrukken wanneer er een ietwat onlogisch element onder dwang aan een song lijkt te zijn toegevoegd.

Dan de muzikale kwaliteiten van de band. De zang is clean, zeker niet gothic, maar mist hier en daar power waardoor de kracht van de nummers een beetje afgevlakt wordt (My Disguise is daar een goed voorbeeld van). Het drumwerk van Mathijs Westra is van grote kwaliteit, een drummer om in de gaten te houden. De gitaarpartijen zijn vet en functioneel, zij het af en toe een beetje slordig (Tenfold The Threshold), waar de keyboards wat mij betreft soms teveel orgel en te weinig synthesizer zijn.

Als het gaat om de invloeden dan hoor ik overeenkomsten met After Forever, een beetje Delain, de complexiteit van Dream Theater en Epica en elementen van andere symfonische en progressieve grootheden. Lyonite is echter als geheel een zeer talentvolle band, waar we nog veel van kunnen verwachten. Ik vind dit 50 minuten tellende debuutalbum intrigerend en ben erg benieuwd welke stappen de band nog kan gaan maken!

1. Liberty
2. Mythical Interlude
3. Pride
4. My Disguise
5. Tenfold The Threshold
6. Celestial Interlude
7. Forgiveness
8. Soundless Motions
9. Darkness Ends

Score: 86 / 100

Reviewer: Hans
Toegevoegd: 8 juni 2013

Finntroll in Poppodium 013, Tilburg

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.