Vintersorg - Orkan
Jaar van release: 2012
Vintersorg - Orkan
Hoewel ik een goede pot folk metal en vooral black metal altijd kan waarderen, is Vintersorg een band die gedurende lange tijd onder de radar is weten te blijven. Op het zeer prettig klinkende debuut Till Fjälls na heb ik de muzikale ontwikkeling van deze band niet meegemaakt. Twaalf jaar en zeven albums later is het verschijnen van Orkan dan ook een uitgelezen moment om weer aan te haken. En ook al is deze achtste full length alweer ruim een half jaar oud, een bespreking is desondanks nog altijd op zijn plaats. Ook op deze site heeft Vintersorg namelijk relatief weinig aandacht gekregen.

Het eerste dat mij aan Orkan opvalt – en daarin schuilt dan ook direct de kracht van de band – is de herkenbaarheid van de sound. De wijdse, melodieuze gitaarlijnen zorgen voor een avontuurlijke, licht avantgardische sfeer, terwijl het bijzondere stemgeluid van de heer Vintersorg zelf een onmiskenbare troef is. Niet geheel toevallig is de enige vergelijkbare band in dit genre Borknagar, waarin de beste man ook zijn karakteristieke stem ten gehore brengt. Hierdoor weet Vintersorg een bijzondere sfeer te creëren, waarbij de band vele malen eigenzinniger klinkt dan de gemiddelde folkmetalband, maar ook toegankelijker en meer verfrissend klinkt dan bands waarbij de wijzer richting de black metal doorschiet.

Ook het gemak waarmee Vintersorg vloeiende, natuurlijk klinkende composities weet neer te pennen, is imponerend. Het feit dat Orkan slechts een jaar na het prima ontvangen Jordpuls verschijnt, spreekt wat dat betreft boekdelen. En hoewel de nummers op deze plaat zich zeker niet vanaf de eerste luisterbeurt in het hoofd van de luisteraar nestelen, bevatten ze allemaal een zeer aangename ‘flow’, waardoor ze tegelijkertijd toegankelijk en avontuurlijk klinken. Tot de hoogtepunten behoren het stevige Polarnatten (met subtiele fluitjes, zeer fraai melodieus gitaarwerk en een mooi, episch klinkend refrein) en het juist meer door keyboards gedreven titelnummer, maar ieder nummer weet folk- en blackmetalinvloeden tot een overtuigend geheel te smeden.

We kunnen er nog wel meer woorden aan besteden, maar het komt er op neer dat Orkan gewoon een erg lekker klinkende plaat is. Het materiaal wordt nergens écht groots, maar de composities klinken spannend genoeg om ook op de langere termijn te boeien. Laten we dan ook hopen dat deze band de komende jaren nog genoeg inspiratie over heeft om op deze voet door te gaan.

1. Istid
2. Ur stjärnstoft Är Vi Komna
3. Polarnatten