Cities Last Broadcast - The Cancelled Earth
Jaar van release: 2009
Label: Cyclic Law
Het behoeft volgens mij geen toelichting meer dat dark ambient – als genre – niet bijzonder ver is verwijderd van metal – en dan met name black metal. Wat beide genres delen, is de nadruk op het duistere, kille, koude, en het gebrek van enige vorm van positivisme of opbeurende tonen. Het is niet voor niets dat de ambient blackmetalbands de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond schieten. Deze genres vinden elkaar ook soms in het minimalistische aspect, dat kenmerkend is voor beide.

Bovenstaande dient natuurlijk niet alleen ter inleiding, maar ook ter legitimatie om op deze site de focus af en toe iets te verbreden, waardoor de mogelijkheid ontstaat om intrigerende platen te bespreken die niet helemaal in het dagelijkse straatje van veel metalliefhebbers passen. The Cancelled Earth van Cities Last Broadcast (een project van Pär Boström, die ook met Kammarheit enige bekendheid in het genre oogstte) is zo’n intrigerende plaat. Het album is uitgebracht op het kwalitatief hoogstaande Cyclic Law-label, een van de labels die eersteklas dark ambient uitbrengt.

Dat is ook hier weer goed te horen, want het plaatje klopt helemaal bij Cities Last Broadcast. Bij het onderscheid tussen goede en slechte dark ambient gaat het niet zozeer over muzikaliteit of technisch vernuft, maar met name over de vraag in hoeverre de componist in kwestie erin slaagt om het juiste gevoel mee te geven aan zijn nummers en in hoeverre de luisteraar wordt meegezogen in de sfeer van de plaat. Op basis van deze criteria is The Cancelled Earth een zeer sterk album. De hoes weet de sfeer van het album treffend te vangen: mysterieus en creepy.

De geluiden op dit album klinken als de soundtrack van een uitgestorven metropool waar je als enige overlevende ronddoolt, gedesoriënteerd en voortdurend op je hoede. Het prachtige artwork maakt dergelijke beelden alleen nog maar levendiger. De bij vlagen kille klanken worden mooi aangevuld door allerlei vervormde veldopnames (treinstations, piepende en krakende scharnieren, opgehaalde kettingen) die het geheel een vrij natuurlijk en realistisch geluid geven (mooiste voorbeeld: Railroom). The Cancelled Earth begint als een zeer duister album, maar bij de twee lange afsluitende nummers ontstaat er een iets lichtere sfeer door de subtiele hoge keyboardtonen die door de duisternis heen schijnen.

Hoewel The Cancelled Earth – zoals veel dark ambient – behoorlijk minimalistisch is, valt er met een goede hoofdtelefoon genoeg te ontdekken. Het is echter wel een album dat de nodige investering van de luisteraar vraagt, want als achtergrondmuziek tijdens het afwassen zal dit niet bepaald overkomen. Wie echter de juiste setting creëert (een donkere ruimte, een stel uitstekende boxen, en een glas goede whisky), zal echter getrakteerd worden op een mooie reis.

1. Cornerstone
2. Antenna
3. Bascule Bridge