Consortium Project - II - Continuum In Extremis (re-release)
Jaar van release: 2012
Label: Lion Music
Opgewarmde hap met goudkeeltje Ian Parry achter het gilstokje. De tweede plaat van zijn Consortium Project verscheen oorspronkelijk in 2001 en is nu opnieuw uitgebracht door Lion Music (de nieuwste cd verscheen in 2011). Geen slechte zaak, want releases van dat label kennen vaak een betere distributie dan die van het Spaanse Locomotive Records, waarop de cd eerder verscheen. In muzikale zin is het overigens ook goed toeven. II - Continuum In Extremis was immers al één van de betere platen van dit project en dat geldt nog steeds.

De cd biedt melodieuze power metal in optima forma. Inclusief neoklassieke tierelantijnen, snelle gitaarriffjes, keyboards, progressieve accenten en de sterke zang van de meester zelf. Parry beschikt over een heldere stem en kan ook af en toe stevig van leer trekken door lekker hoog uit te halen. De man is tot op de dag van vandaag een ondergewaardeerd zanger, want afgezien van enkele successen die de vocalist met Elegy in Japan vierde, is hij nog altijd niet doorgedrongen tot de galerij der groten. Aan zijn prestatie hier ligt dat alvast niet, want ondanks dat deze plaat tien jaar oud is, klinkt hij fris en geïnspireerd. Muzikaal niet echt origineel, maar daar was het de muzikanten ook niet echt om te doen. Nee, het zijn vooral de sterke uitvoering en de goede zang die songs als Asylum Seekers en Asphyxia tot plezierige aangelegenheden maken.

Vlak overigens ook de kunsten van de gastmuzikanten niet uit, want gitaristen als Patrick Rondat (ex-Elegy) en Thomas Youngblood (Kamelot) weten flink te vlammen. De vele gastsolo's zijn sowieso een lust voor het oor en deze gaan prima samen met de solide ritmesectie. Ondanks al het moois zijn er ook nog wel een paar pijnpunten te vermelden, zoals de ietwat vlakke productie. Solo's en zang springen er prima uit, maar vooral het keyboardwerk klinkt wat dof in het totaalgeluid. Daarnaast moeten sommige composities het echt van het vakmanschap en de vocalen hebben, gezien het degelijke en ietwat voorspelbare karakter van de de songstructuren. Strip je bij songs als het titelnummer of Poetic Justice alle extra's, dan blijven er vrij doordeweekse nummers over.

Afgezien van die schoonheidsfoutjes, is dit tweede album van Ian Parry's Consortium Project ook nu nog een leuke plaat met goed gespeelde power metal. Echt zwakke momenten zijn er niet te vinden of het moeten de wat flauwe bonussongs zijn. Deze demo's zijn aardig om een keer te beluisteren, maar het was leuker geweest wanneer deze re-release bijvoorbeelde de extra tracks had meegekregen die op de Japanse editie van de oorspronkelijke release stonden. Kwalitatief liggen de albums van Parry vaak al dicht bij elkaar en dat geldt in positieve zin ook voor deze cd.

1. Continuum In Extremis
2. Asylum Seekers
3. The Catalyst