• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Unsanctum - Ignite the Skies
Jaar van release: 2003
Label: Cacophonous Records
Unsanctum - Ignite the Skies
"A Merseyside based extreme metal band that take their influences from death metal bands as Mayhem, Dimmu Borgir and Emperor, plus the likes of Slayer and Hatebreed, Unsanctum produce a heady mix of hardcore, deathcore and straight-up metal." Zo luidt de omschrijving van de muziek van Unsanctum, volgens de biografie (hoe incompetent moet je overigens zijn om de eerste drie bands death metal te noemen?!). Nu ben ik geen liefhebber van hardcore en verwanten als neo-hardcore en deathcore, maar dat zet ik altijd even opzij als ik een cd van dat genre moet recenseren. Ik beoordeel de plaat op basis van techniek, songconstructie en productie, mijn mening over de muziekstijl in kwestie daargelaten.

Met het debuutalbum van Unsanctum weet ik helaas geen raad. "Ignite the Skies" mag dan een serieuze poging zijn om productief mee te doen in het metalgenre, maar deze plaat heeft werkelijk niets bij te dragen. In de bio las ik dat de gemiddelde leeftijd van de vier bandleden 18 is. Dit verbaasde me totaal niet, gezien hoe goed te horen is dat we hier met een bandje van beginners te maken hebben die veel te vroeg een contract aangeboden hebben gekregen. Ik heb het al vele malen eerder gezegd en ik zeg het nu weer: wat betreft bands is de metalscene overbevolkt. Labels moeten alles bijeen schrapen om te kunnen concurreren met de andere labels, en als ze zo snel niet een goede band kunnen vinden, dan tekenen ze wel een middelmatige band. Unsanctum valt binnen die laatste categorie; de band hoort duidelijk nog in de demofase te zitten.

In de eerste plaats kunnen de heren gewoon geen boeiende songs schrijven, die indruk maken en na afloop even blijven hangen. Af en toe komen er een aantal toffe riffs voorbij, en enkele thrashy stukken kan ik ook wel waarderen, maar het is een hele klus om die er tussen uit te halen. Daarbij komt dat de productie gewoon slecht is voor een release op Cacophonous Records. "Ignite the Skies" lijkt wel als old school black metal album te zijn geproduceerd, wat de deathcore van Unsanctum op een flinterdunne, holle manier doet manifesteren. Waar producer Michael Kenney (Anaal Nathrakh, Mistress e.a.) met z'n aandacht zat tijdens de opnames van "Ignite the Skies" weet ik niet, maar in ieder geval niet in de studio. Gezien het muzikale niveau van Unsanctum, heb ik daar stiekem wel een beetje begrip voor.

Het spijt me zeer, maar het overgrote deel van "Ignite the Skies" grenst aan troep. Er is zoveel goede muziek verkrijgbaar, dat ik me gewoon geen reden kan voorstellen waarom mensen aan dit album geld en tijd zouden besteden. Je gaat toch ook geen testbeeld zitten kijken terwijl er op een andere zender een spectaculaire gladiatorenfilm is?!

1. The Chaosborn
2. Forests of the Burning Darkness
3. As the Rain Falls