• Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Darkestrah - Sary Oy
Jaar van release: 2004
Label: Curse of KvN Sadistic
Darkestrah - Sary Oy
Hoewel het folk metalgenre tegenwoordig overbevolkt wordt door allerlei identiteitsloze feestbandjes die een graantje van de populariteit van Korpiklaani proberen mee te pikken, zijn er in de underground genoeg interessante bands te ontdekken die vele malen interessanter zijn. Het beste voorbeeld is natuurlijk het Roemeense Negură Bunget, die met zijn originele en intense mengeling van duistere folk en black metal behoorlijk indruk weet te maken. Ook het oorspronkelijk uit Kirgizië (!) afkomstige Darkestrah is zo’n undergroundband die verdomd interessante muziek maakt.

Dat realiseert het relatief grote Osmose Productions zich inmiddels ook, aangezien deze maand via dat label de nieuwe E.P. Khagan verschijnt. Ten tijde van het debuutalbum Sary Oy was deze band echter nog een grote onbekende. Toch is Darkestrah al sinds dat album de moeite waard. Sary Oy is namelijk – zeker voor een debuutalbum – een innovatief en imponerend werkstuk geworden. Het album bestaat uit drie lange nummers (variërend van tien tot vijfentwintig minuten) die door hun afwisseling echter geen moment vervelen.

Het knappe aan de muziek van Darkestrah is dat de band erin slaagt om rauwe black metal op natuurlijke wijze te versmelten met allerlei exotische, inheemse instrumenten, met al even exotische namen als de kyl-kyjak, komuz, temir-komuz en sygyt. Het resultaat is een uniek geluid dat zich hooguit enigszins met het bovengenoemde Negură Bunget laat vergelijken. De drie nummers bouwen stuk voor stuk mooi op vanuit deze sfeervolle, exotische klanken. Zo begint Jashil Oy met fraai akoestisch gepingel en subtiel toetsenwerk, om pas na zes minuten over te gaan in rauwe, folky black metal.

Omdat de drie nummers ook redelijk vloeiend in elkaar overlopen, klinkt Sary Oy meer als een muzikale reis dan als een album met losstaande nummers. Een reis waarop in ieder geval genoeg te ontdekken valt. Het enige minpunt van het album is de productie, die nogal amateuristisch is (zo is het derde nummer qua volume een stuk minder hard dan de vorige twee nummers, wat nogal storend is). Wie daar echter doorheen kan luisteren, heeft met Sary Oy een fraai album te pakken dat veel meer diepgang, originaliteit en pure folkelementen bevat dan de gemiddelde feestband die tegenwoordig voor folk moet doorgaan. Zeker de moeite waard om eens achteraan te gaan dus.

1. Sary Oy
2. Jashil Oy
3. Kyzil Oy