• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Destruction - Day Of Reckoning
Jaar van release: 2011
Destruction - Day Of Reckoning
Van de grote drie Duitse thrashbands is Destruction de laatste jaren het meest productief. Day Of Reckoning is alweer het zesde album sinds Schmier terugkeerde naar de band. Dat leverde wisselende resultaten op. De kwaliteit van de albums was immers niet altijd even geweldig. Het comeback-album All Hell Breaks Loose was leuk en The Antichrist was zelfs geweldig, maar met Metal Discharge en Inventor Of Evil kwamen er ook een paar minder spannende cd's uit.

Destruction doet eigenlijk niet veel anders dan op de vermakelijke voorganger D.E.V.O.L.U.T.I.O.N.. Daar koos de band al voor wat minder drukte en die weg vervolgen de Duitsers (aangevuld met een Poolse drummer) met verve. Hoewel de hectiek is gebleven, zijn de composities een stuk overzichtelijker. The Price opent typisch Destruction met een luide Schmiergil en in een kleine vier minuten blijkt de muzikale koers directer. Geen stapels gitaarpartijen meer, maar effectieve riffs, wat melodie en veel ruimte voor het stemgeluid van de boomlange frontman. Destruction beukt de hele plaat lekker door. Goed, niet iedere riff is even spannend, maar het album klinkt geïnspireerd, fris en ondanks de vrij gladde productie (Jacob Hansen) toch redelijk spontaan.

Muzikaal gezien vind ik dit werkstuk een stuk boeiender dan de laatste cd van bijvoorbeeld Sodom. Waar die band vooral heil zoekt in eenvoudige ritmes en riffs, daar strooit Destruction vaker met tempowisselingen en technische gitaarstukjes. Zo bont als op Release From Agony maken ze het niet, maar ik blijf van mening dat Mike Siffringer de meest getalenteerde gitarist uit de Duitse thrashscene blijft, door zijn geheel eigen wijze van spelen en schrijven.

Day Of Reckoning is voor Destruction-begrippen een tamelijk rechtlijnig album. Enkele riffs doen hier en daar zelfs wat denken aan de eerste twee platen, maar dankzij de moderne productie klinkt men nooit gedateerd. Ritmisch is de band immers al lang niet meer zo rommelig. Nieuwe trommelaar Vaaver bewijst zijn kunnen door zowel met straightforward ritmes op de proppen te komen als complexere passages, altijd in dienst van de songs. Die frisse en effectievere werkwijze heeft geresulteerd in een elftal sterke thrashgranaten die de liefhebbers van Duitse thrash ongetwijfeld weer goed zullen smaken.

1. The Price
2. Hate Is My Fuel
3. Armageddonizer