Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

24 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Daniel Brennare (Lake Of Tears) - 50
  • David Byron (Uriah Heep)† - 75
  • Hans Åge Holmen (Gaia Epicus) - 53
  • John Myung (Dream Theater) - 55
  • Michael Kiske (Helloween) - 54
  • Nigel Glockler (Saxon) - 69
  • Tanya Candler (Kittie) - 39
  • Witold "Vitek" Kieltyka (Decapitated)† - 38

• Sean Reinert (Cynic) - 2020

Infinity Overture - The Infinite Overture Part I
Jaar van release: 2011
Label: Lion Music
Nog maar nauwelijks bekomen van de laatste plaat van Seventh Wonder, staat de volgende progplaat alweer op het programma van Lion Music. Ditmaal uit Denemarken, van de band Infinity Overture. De groep rond gitarist Niels Vejlyt bracht in 2009 al een aardig schijfje uit met de naam Kingdom Of Utopia, waarop vooral de gothic invloeden opvielen. Die elementen zijn nu sterker aanwezig dan ooit, vooral omdat er ook af en toe een grunt voorbij komt.

In de basis speelt het gezelschap zeer melodieuze en symfonisch aangedikte power metal met een progressief randje. Dat laatste wil vooral zeggen dat met name de gitarist een hoop ruimte krijgt om zijn kunnen te etaleren. Van mij mag hij dat, aangezien zijn melodieuze solo's nooit in gepiel vervallen. Hoewel deze Vejlyt ook regelmatig neo-klassieke terreinen verkent, weet hij door zijn vloeiende spel en ronde afwerking zeker indruk te maken.

Een andere grote rol is weggelegd voor de hemelse vocalen van zangeres Kimmie Nielsen. Deze jongedame weet van wanten en gaat regelmatig het duet aan met verschillende bekende gastzangers als Fabio Lione (Rhapsody Of Fire) en Amanda Somerville (Aina). Ze valt nergens door de mand en zingt continu loepzuiver. Helaas heeft men ook gemeend dat er een grunter aanwezig moest zijn en die is er dan ook in de persoon van Simon Holm. Het spijt me wel, maar het kinderlijke gegrom doet echt afbreuk aan de songs waar hij aanwezig is. Gelukkig speelt Nielsen de hoofdrol, maar van mij had die vent echt z'n smoel dicht mogen houden. Evernight klinkt ondanks de mooie melodieuze muziek zelfs ronduit hinderlijk, vanwege het monotone gebrom dat uit zijn keel ontsnapt.

Deze plaat is dus niet vrij van kinderziektes, maar over het algemeen overheerst het positieve gevoel. Mede dankzij de uitstekende vrouwenzang, de goed uitgewerkte instrumentale stukken en mooie gitaarsolo's is The Infinite Overture Part I vooral een plaat waar goed van te genieten valt. Fans van power metal met mild progressieve songstructuren (zoals Sons Of Seasons), vrouwenzang en veel gitaarsolo's moeten hier dan ook zeker eens naar luisteren.

1. The Hunger
2. The Stand
3. Angels