• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Children of Bodom - Something Wild
Jaar van release: 1997
Label: Spinefarm Records
Children of Bodom - Something Wild
Tot mijn grote schrik zag ik dat het debuut Something Wild van deze geweldige Finse band nog niet was voorzien van een recensie op Metalfan. Something Wild is ondanks dat velen anders denken samen met Follow the Reaper mijn favoriete COB album. Op dit album klinkt de band nog echt puur. Rauwer dan op de latere albums, al is melodie volop aanwezig. Wel is Children of Bodom op dit album nog echt een death / black metal band. Ze leunen nog niet zo zwaar op keyboards en ook blastbeats zijn zelfs nog te vinden op het album. Zeven nummers vullen dit geweldige album en ik zal ze één voor één nader belichten.

Het album opent met het korte , maar onwijs lekkere nummer Deadnight Warrior dat word ingeleid door een sample van de film IT. Beukende drums, het geweldige gitaarwerk van Alexi 'Wildchild' Laiho, keyboardsolo's en die typische COB koppigheid ; dit nummer heeft het allemaal in zich. Natuurlijk is de band op de latere albums zeker gegroeid, maar wat je hier hoort, daar is nog niet zo zwaar aan gesleuteld.

In The Shadows is dan het daaropvolgende nummer. Een lange song die veel complexiteit herbergt. Stevige riffs , de kenmerkende rauwe krijsen en grunts van Alexi en enkele blastbeats sieren dit sterke nummer. Wederom is die echte puurheid nog aanwezig en is deze song wederom een stuk directer en meer straight in your face. Prachtige song met wereld solo.

Wat dan volgt is een soort Tweeluik. Twee losse nummers met allebei dezelfde naam. Alleen dan met part 1 of 2 achter zich. Red Light in my Eyes , zo heten bij de nummers. Allereerst dus Part 1. Een nummer dat op zich niet echt heel bijzonder is, maar één van de meest spectaculaire en geweldige overgangen kent die ooit zijn gespeeld in een metal song. In een concertzaal zou dit een heuse mosh pit ontketenen en doormiddel van de zware death metalen riffs, sterke pakkende melodieën heeft men ook nog eens oor voor detail. Part 2 dan . Een stuk melodieuzer dan zijn beukende voorganger, maar zeker niet minder. Smakelijke gitaarpartijen en met meer achter in de mix een betoverend toetsentapijt van meester keyboarder Janne Wirman. Die ingrediënten maken het tot een topper. Sommige melodische stukken refereren even terug aan de The Shining demo, maar dan veel beter gespeeld en met een uitstekende ruwe productie.

Mijn favoriete Children of Bodom song gaat dan op nummertje 5 van start. Één van de meest bekende COB songs zeker en vaak een publieksfavoriet. Ik heb het natuurlijk over Lake Bodom. Vanaf de meesterlijke gitaar / keyboard opening in het begin tot de brute schreeuw aan het einde weet men hier op geslaagde wijze melodieuze death metal met symfonische black metal te combineren. Vooral de drums en de mooie melodieën zijn een enorm pluspunt. Klasse!

Het hardste nummer van het album The Nail behoort ook zeker tot het rijtje 'meest favoriete COB nummers' van mij. Geweldige gitaarpartijen, duister keyboard geweld en gekwelde zang brengen dit nummer naar een hoog niveau. Met name een stukje lead gitaar in het midden van het nummer maakt deze song heel erg pakkend. De 6 minuten worden volgebeukt met uiterst technische precisie en het is dan ook absoluut genieten.

Helaas is nummer 7 Touched by the Angel of Death alweer het laatste nummer. Opnieuw een prachtige song . Sterke riffs en onmenselijk goede solo's, dat is waar het hier allemaal om draait. Tevens is de zang hier voornamelijk black metal gericht en is het tekstueel nogal duister. Nadat het nummer is beëindigd komt er naar 3 minuten nog een keyboard stuk langs van Janne. Heerlijk sfeervolle afsluiting.

Vreemdgenoeg waren er maar een paar teksten in het boekje afgedrukt. Alexi gaf als reden dat die teksten of te persoonlijk waren, of dat hij gewoon maar wat schreeuwde. Dat laatste lijkt me overigens sterk.
Zelfs toen konden ze het al. Een enorm veelbelovende band was Children of Bodom in de tijd van Something Wild. Momenteel al uitgegroeid tot een wereldband die z'n gelijke nauwelijks kent. Als je alle albums al hebt behalve deze , dan is het zaak dat je ook echt naar de platenzaak rent om dit album te scoren. Ontzettend goed album en doet zeker niet onder voor de pas verschenen kraker Hate Crew Deathroll

Tracklist
1. Deadnight Warrior
2. In the Shadows