23-11-2020

Raven - Walk Through Fire
Jaar van release: 2010
Label: SPV / Steamhammer Records
Raven - Walk Through Fire
Raven? Is dat niet die band die ooit Metallica en Anthrax in hun voorprogramma hadden? Dat is inderdaad lang geleden, maar het is absoluut waar. Na wat successen met albums als Rock Until You Drop, Wiped Out en All For One is het eigenlijk alleen maar bergafwaarts gegaan (Zullen we dat maar het ‘Anvilsyndroom’ noemen?). Het heeft er voor gezorgd dat we de laatste vijftien jaar maar weinig van deze Amerikaanse Britten gehoord hebben.

Inmiddels bestaat de band alweer vijfendertig jaar en hoe kan je het bereiken van deze mijlpaal nou beter vieren dan met het uitbrengen van een nieuw album. Waar je ouwe lullen zou verwachten, moet ik erkennen dat het nieuwe Walk Through Fire best fris klinkt. Verschillen met het verleden zijn minimaal. Dezelfde traditionele heavy/speed metal, maar dan met een wat moderner geluid. John Gallagher gilt en gromt als vanouds. De gierende gitaarsolo’s hadden zo op Rock Until You Drop kunnen staan. De zelfbedachte term ‘athletic rock’ dekt uitstekend de lading na al die jaren.

De trouwe fan zal zijn geluk niet op kunnen. Walk Through Fire is met ontzettend veel liefde ingespeeld en zeer enthousiast gebracht. Vijftien songs lijkt wat veel, en misschien is het dat ook wel, maar het luistert uitstekend weg. Essentieel is het album ook niet. Ondanks dat nummers als Under Your Radar en Trainwreck catchy zijn en goed in elkaar zitten, dringt al snel het besef door dat deze muziek al vaak gespeeld is. Niet noodzakelijk, niet essentieel, maar wel erg leuk. Raven scoort gewoon een dikke voldoende voor deze herhalingsoefening.

1. Intro
2. Against The Grain
3. Breaking You Down