Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Leverage - Circus Colossus
Jaar van release: 2009
Label: Spinefarm Records
Leverage - Circus Colossus
Het Finse Leverage pakt uit door met Circus Colossus het derde album uit hun carriere uit te brengen. De cd's Tides en Black Fire gingen dit album voor. Hoewel de kritieken op de eerste twee cd's dik in orde zijn, is het de band helaas nog niet gelukt om buiten Finland potten te breken. Naar mijn weten is het er ook nog niet van gekomen om een live-show buiten de grenzen te geven. Zanger Pekka Heino is misschien wel een bekende. Hij zingt bij Brother Firetribe, het AOR-project waar Nightwish-gitarist Emppu Viorinen ook onderdeel van uitmaakt. Een tournee van Nightwish met Leverage in het voorprogramma zou daarom wel te regelen moeten zijn, lijkt me. Succes gegarandeerd, want Sonata Arctica en After Forever konden na tournees met Nightwish ook lekker gaan oogsten.

De muziek ligt prima in het straatje van Nightwish vanwege de dik aangezette bombastische aanpak. Ook andere landgenoten als Sonata Arctica en Evergrey (ok, Zweedse band en dus geen landgenoot) zijn namen die voorbij komen. Typische Scandinavische melodieuze power metal dus, met de gebodene kwaliteit die we inmiddels wel gewend zijn vanuit die regionen. Opener Wolf And The Moon blijft goed in je hoofd steken, maar wat daarna volgt is wat lastiger te behapstukken. Soms liggen de lagen keyboards en gitaarmelodieën er zo dik bovenop, dat er wel meerdere luisterbeurten nodig zijn alvorens een goede indruk van het totaalplaatje te krijgen. Daarna is het alsnog genieten van mooie werkjes als de vlotte afsluiters Prisoners en Broken Wings. Ook het heavy Metal... ehm, Movie Gods mag niet onvermeld blijven.

Het is Leverage net niet gelukt om een eigen smoel te creëren. Daarvoor mist de cd net die ene kraker. Maar de negen nummers weten genoeg te boeien zonder een deja vu gevoel te krijgen. Het uitstekende geluid, het vakmanschap van de individuele muzikanten en het vermogen met avontuurlijke nummers te komen en toch compact te blijven, zorgen ervoor dat de band net boven de middenmoot van het genre uitsteekt Een eventuele tournee met Nightwish zou wat mij betreft gerechtvaardigd zijn.

1. Rise
2. Wolf and the Moon
3. Movie Gods