• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Epochate - Chronicles Of A Dying Era
Jaar van release: 2009
Label: Subsound Records

Epochate - Chronicles Of A Dying Era

Je krijgt soms van die cd's in je cd-speler waarvan je je afvraagt of dat wel thuis hoort op Metalfan. Epochate is zo'n geval. Begonnen als sideproject van Victor Love (Dope Stars Inc.) en Noras Blake (Spineflesh, Edenyzed) is het eigenlijk uitgegroeid tot een heel bijzonder product. Een product waar ik alleen maar lovend over kan zijn. Maar ik heb grote moeite om de woorden te vinden die een impressie kunnen geven van wat er thans uit mijn speakers blaast.

Met name de eerste twee nummers brachten mij de vraag of de lezers van Metalfan wel geïnteresseerd zijn in deze muziek. Wij horen hier een gigantische bak epische bombast die rechtstreeks uit een goochelshow van Hans Klok zouden kunnen komen. Maar dan gaat men verder en wordt het nòg interessanter. Er komt meer industrial ten tonele met een lekker beukende beat en tegelijkertijd wordt het tempo flink opgeschroefd. Lekker hoor. Maar toch zal ik een wat uitgebreidere beschrijving moeten geven van de muziek op dit schijfje met de apocalyptische naam Chronicles Of A Dying Era.

De enige band uit mijn cd-rekje die hier raakvlakken mee heeft is Pain (je weet wel, die band van Peter Tägtgren van Hypocrisy). Maar met een één op één vergelijking doe ik beide bands tekort. Beiden brengen weliswaar industriële rock, maar Epochate benadert dit vanuit een heel ander perspectief. Je vindt hier bijvoorbeeld veel meer EBM-invloeden. Het zou me dan ook niets verbazen als ik dit koppel volgend jaar op Summer Darkness zou zien staan.

Het prominentste instrument is toch wel de synthesizer. Ook de vocals liggen vooraan in de mix en zijn verbazingwekkend sterk. Hier en daar is er wel aan de knoppen gedraaid om er een wat mechanischer geluidje van te maken, zoals we dat wel vaker tegenkomen bij bands uit de EBM-hoek, maar dit is geenszins irritant. Ook de drums lijken soms wat mechanisch en rechtstreeks uit een drumcomputer te komen, maar dit is nergens storend. Hebben we dan ook nog gitaren? Ja die zijn er wel degelijk, maar die liggen achterin de mix. Gekgenoeg mis ik ze nauwelijks.

Hoe vaker ik dit luister hoe enthousiaster ik er over wordt. Ja ja, dit is wel een blijvertje in mijn playlist. Ben je meer een liefhebber van bands die een wedstrijdje 'wie de hardste herrie kan maken' spelen dan kan je deze release gerust aan je voorbij laten gaan. Ben je echter wel van de experimentele muziek? Op zoek naar dat geluid dat je nog niet kende? Iets nieuws en spannends? Probeer dan vooral deze schijf uit!

1. Chronicles Of A Dying Era
2. 1600 A.D.
3. Substantia