Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Stream Of Passion - The Flame Within
Jaar van release: 2009
Label: Napalm Records
Stream Of Passion - The Flame Within
Het eerste -mogen we zeggen - volwassen album van Stream Of Passion na de uittreding van o.a. bedenker/oprichter Arjen Lucassen; twee nieuwe gitaristen, sinds kort een nieuwe drummer en ook een nieuwe toetsenist, waarmee zangeres Marcela Bovio en bassist Johan van Stratum de erfenis mogen voortzetten van het eerste album Embrace The Storm, wat wereldwijd erkenning kreeg en ervoor zorgde dat de band een korte tour kon gaan maken en nog diverse festivals opluisterde.

Men is niet bij de pakken gaan neerzitten, want Bovio's tomeloze enthousiasme voor het potentieel van SoP leidde uiteindelijk tot een deal met Napalm Records die het wel zag zitten in de frêle schone uit Mexico en haar gevolg. Een van de eerste optredens in de nieuwe setting was in de Eindhovense Effenaar, en daar was (onder goedkeurend oog en oor van Lucassen en partner Lori Linstruth) al het een ander te horen van het nieuwe materiaal. Uiteindelijk ligt nu het volledig nieuwe album in de schappen en de hamvraag is: is SoP nog steeds SoP? Ja en nee.

De oude lijnen die Lucassen had uitgezet zijn iets of wat vervaagd en men is meer de kant opgegaan van de, laat ik het noemen, gothic nu-metal. Er is wat minder variatie te horen dan tijdens het debuut, iets minder sferisch en bombastisch ook, en men heeft hoorbaar de waardering voor bands als Evanescence meegenomen in het schrijfproces. Bovio is in topvorm; zij wordt volop in staat gesteld haar gouden stembanden in dienst van de nummers te stellen als The Art Of Loss het album opent. Als het album voortkabbelt in de cd speler blijkt wel na verloop van tijd dat het grote gevaar (te veel van het zelfde) op de loer ligt; er zijn net wat teveel herkenbaarheden uit het verder overigens goede songmateriaal te halen, en ik mis net even die ene "touch" (lees: afwisseling) om het hele album lang geboeid te kunnen blijven.

Neemt niet weg dat de band een uitstekende plaat heeft gemaakt, en nog een heel proces door te maken heeft voordat de hernieuwde eigen identiteit gestalte heeft kunnen krijgen. Wat mij betreft wel een vette voldoende, ook voor de productie van Joost Van Den Broek en consorten, en ik ben erg benieuwd (nu al) naar de opvolger. Weer een cover zoals nu Radiohead's Street Spirit is dan ook niet meer nodig.

Traclist:
1. The Art Of Loss
2. In The End