• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Fatal Violence - Ashes Tell No Tales
Jaar van release: 2008
Label: Stormspell Records
Fatal Violence - Ashes Tell No Tales
Zoals er vandaag vele bandjes oefenen in garages en af en toe optredens verzorgen voor tien of twintig man, zo is dat natuurlijk altijd zo geweest. Een enkel bandje slaagt er in om een platendeal te bemachtigen en ze worden succesvol, of niet. In de jaren '80 was dat natuurlijk niet anders, zij het dat er toen veel meer vernieuwing plaatsvond dan vandaag de dag. En was het niet de vernieuwing, dan werd dat vooral in de VS wel gecompenseerd door technisch vernuft, rauwe kracht en aansprekende epische elementen. Bij Fatal Violence moeten we terug naar de jaren 1985 tot en met 1987. Ik zie ze al oefenen in een hok. Spijkerjasjes aan met emblemen van de grote bands. Zo wilden zij toch ook wel worden. Maar helaas, zoals met zovelen ging het uiteindelijk bergafwaarts en de heren besloten de handdoek in de ring te gooien.

Ik verwacht niet dat de vier muzikanten jaren na dato nog verwacht hadden dat er iemand interesse zou tonen in hun twee demo's. Hoever konden ze ernaast zitten. Het Amerikaanse Stormspell label snuffelt momenteel in elke vuilnisbak, oefenruimte en verlaten pandjes of er nog kwaliteit te vinden is. Laat dat prima label nou net de demo's van Fatal Violence in huis hebben gehaald. Een telefoontje naar gitarist Dave Enlow. 'Je shit is fantastisch, remixen en remasteren die hap, wij brengen het wel uit'. Met een brede grijns is de gitarist aan de slag gegaan en Stormspell zorgde inderdaad voor de rest. Zoals altijd is het geheel weer gestoken in een fantastische hoes en om het nog gekker te maken is er ook een oude videoband van een optreden gedigitaliseerd en op een dvd gekwakt. Kijk, zo doe je dat dus, grote platenmaatschappijen. Zo verzorg je een re-release.

Over de muziek kan ik in principe kort zijn. De band past qua kwaliteit makkelijk tussen groepen als Amulance, Agent Steel en Savage Grace. Furieuze power metal met ijselijk gegil van ene Doug Trevisan. Ondanks de hoorbare oppoetsbeurt hebben de beide demo's op deze cd nog niets van hun rauwe charme verloren. Spetteren doen ze des te meer, die gierende nummers als Faces Of Death en Cause For Deliverance. De riffs snijden door merg en been en godverdomme, wat kan die zanger galpen. Dat hij ook lager kan zingen, blijkt wel uit de nummers op de tweede helft van het album. Net een beetje agressiever, maar ook net een beetje rommeliger, vooral waar het de drummer betreft. Een kleine smet, want de composities zijn dik in orde.

Veel mensen zullen dit soort heerlijk opgewarmde hap waarschijnlijk afdoen als gedateerde zooi en in principe hebben ze helemaal gelijk. Maar als gedateerde zooi zo rauw, raak en furieus kan klinken, dan hoop ik dat er nog een hele stroom aan re-releases volgt. Die dvd is dan ook nog eens een leuk extraatje, hoewel beeld en geluid natuurlijk niet geweldig zijn. Puur en rauw, dat geldt voor zowel de cd als de dvd. Liefhebbers van oude US power metal bestellen deze cd. Niet alleen omdat het kan, maar omdat hier nostalgische kwaliteit wordt geleverd.

1. Intro
2. Faces Of Death
3. Terror On the Horizon