• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Amulance - The Rage Within And The Aftermath
Jaar van release: 2007
Label: Stormspell Records
Waren er maar meer labels zoals het Amerikaanse Stormspell Records. Hadden we maar meer van die hardwerkende liefhebbers die er voor zorgen dat vergeten pareltjes uit andere tijden op zo'n oogverblindende wijze op de markt komen. De Amerikanen verdienen echt een pluim, want bijna iedere release is tot nu toe een rake klap geweest. Ik moet er serieus niet aan denken dat de spetterende US metal van Amulance gewoon op de plank zou blijven liggen.

De carrière van Amulance was in de jaren '80 helaas van relatief korte duur, maar de spannende speed metal doet de oren ook vandaag nog spitsen. Nu was de enige volledige cd Feel The Pain de afgelopen jaren wel verkrijgbaar via New Renaissance Records, maar die heruitgave was zo liefdeloos op de markt gesmeten (zonder remaster, of remix) dat er weinig te vieren viel. Een heerlijke rauwe plaat, maar het album kan simpelweg niet tippen aan deze compilatie van demo's. De muziek op deze tot de nok toe gevulde cd is helemaal opgepoetst, waardoor de kwaliteit er ook nu nog mee door kan. De demo's klinken zelfs beter dan de volledige schijf. Daarnaast zijn ook het artwork en het zeer informatieve boekje fantastisch verzorgd.

En de muziek? Die is om de vingers bij af te likken. Spectaculaire speed metal met uitstapjes naar thrash en power metal. Het betreft natuurlijk demo's, maar de foutjes en het vrij rauwe geluid zijn alleen maar positief voor de sfeer. Dankzij de oppoetsbeurt klinken nummers als Black Moon Rising en 7th Son heerlijk en de brute kracht is zelfs groter ten opzichte van de versies die op Feel The Pain stonden. De zanger kermt als een losgeslagen fusie van John Cyriis (Agent Steel) en Mike Smith (Savage Grace) en de frituurvette riffjes blijven continu melodieus. Muzikaal zoekt de band het ook in de contreien van Agent Steel, Savage Grace en Exciter, maar men maakt het af met een flinke dosis eigen power. De muziek is snijdend, vooral snel en de nummers grijpen je bij de strot.

Opvallend is wel het compositorische verschil tussen de opnames van The Rage Within demo en de later opgenomen The Aftermath tape. Waar het eerste gedeelte bol staat van de kracht, vette riffs en scheurende solo's, daar is het tweede gedeelte van de cd net iets minder. Nog steeds goed, maar het lijkt alsof de band al wist dat de handdoek in de ring zou worden gegooid na de tegenvallende promotie van de volledige LP. Ondanks het kleine kwaliteitsverschil slaat de band ook op het tweede gedeelte hard toe en vele speed/thrashbands van nu mogen zich nog wel eens achter de oren krabben.

Een cd vol met tijdloze en zeer authentieke metal, daar doen we het voor. Kennelijk is de vonk ook overgeslagen op de band zelf, want Amulance gaat het nog een keer proberen. Ik weet niet of ze dit oude werk kunnen overtreffen, maar dat maakt voor deze uitstekende compilatie niet uit. Een kwalitatief uitstekende release die ook qua verpakking helemaal af is.

Tracklist
1. Black Moon Rising
2. Living On The Run