• Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Kivimetsän Druidi - Shadowheart
Jaar van release: 2008
Label: Century Media Records
Kivimetsän Druidi - Shadowheart
Ik maakte kennis met de Finse folk metalband Kivimetsän Druidi tijdens hun optreden op het Ultima Ratio festival 2007. De band tourde toen met landgenoten Korpiklaani en hadden de ondankbare taak om als laatste band de bezoekers ‘naar huis te spelen’. Dat lukte destijds ook aardig, want gezien het late tijdstip, het slechte geluid en valse klanken van zangeres Leeni-Maria bleven er niet veel mensen over om naar het optreden te kijken. Ik was dan ook erg benieuwd naar hoe hun muziek op cd uit de verf zou komen en besloot de band een tweede kans te geven met hun debuut Shadowheart.

Hoewel folk metal met vrouwenzang al niet erg origineel meer is (Ásmegin, Midnattsol) en met een sopraan al evenmin (Elexorien), weet Kivimetsän Druidi het toch allemaal leuk te brengen. Ik hoor in bepaalde nummers duidelijk folk invloeden terug, maar in andere nummers krijg ik het gevoel naar gothic metal te luisteren à la Leaves Eyes. Dit kan ook komen doordat Shadowheart materiaal bevat van eerdere demo’s en vorig jaar opnieuw is opgenomen; de nummers stammen dus uit verschillende perioden. Ik weet niet hoe destijds de productie en mix was op het eerdere werk, maar dankzij de gloednieuwe deal met Century Media hebben de Finnen dit aspect van hun muziek prima voor elkaar.

Zangeres Leeni-Maria klinkt soms als Tarja Turunen en steelt hiermee de show in de ingetogen ballade Tiarnách – Verinummi voorzien van rustige pianoklanken en een subtiele viool. In Halls Of Shadowheart klinkt haar stem net iets te geforceerd en ook de grunts zijn van wisselende kwaliteit. En hoewel Moonsorrow het grote voorbeeld schijnt te zijn van de band, hoor ik vooral veel Korpiklaani terug. Zo opent Pedon Loitsu met een Korpiklaani-achtig intro en ook het slotnummer heeft dergelijke melodietjes. In Verivala hoor ik nog een vleugje Turisas dankzij de koorzang. In het algemeen lijken de toetsen op de voorgrond te staan en zijn er veel tempowisselingen met stevige drumpartijen en het geheel doet soms episch aan.

Wellicht zou de band een groter publiek kunnen aanspreken door te kiezen voor gothic of folk metal, maar als ze de zangkwaliteiten hier en daar wat bijspijkeren dan moeten ze ook al een heel eind kunnen komen. En als je ooit hebt willen weten hoe Korpiklaani zou klinken als ze Tarja hadden ingelijfd, dan is Shadowheart waarschijnlijk de perfecte plaat voor jou. In principe is het een sterk debuutalbum geworden, alhoewel ik folk metalliefhebbers dit album alleen aanraad als je ook tegen de hoge vrouwelijke keelklanken kan.

1. Northwind – Prelude
2. Blacksmith
3. Jäässä Varttunut