21-10-2020

Escutcheon - Battle Order
Jaar van release: 2009
Label: Deity Down Records
Escutcheon - Battle Order
Toen ik vorig jaar op Elsrock te vinden was, kwam ik voor het eerst in aanraking met Escutcheon. Deze Hengelose melodic deathband stond achterlijk vroeg ingepland en mocht zich tevreden stellen met een schamel half uurtje knallen. Desondanks maakten ze een dusdanige indruk op mij dat ik maar al te graag hun officiële debuut Battle Order wou recenseren.

De formule van deze plaat is simpel: keihard knallen. Deze cd is werkelijk een forse klap tegen je harses. Een dreun die nog dagenlang doorzeurt. Of het toeval is weet ik niet, maar Escutcheon weet de spanning te bewaren door de betere tracks tot het einde te bewaren. Fans van melodische death kunnen zeker hun hart ophalen met dit werk van eigen bodem. Krachtige melodieuze stukken, strak drumwerk en vette versnellingen: het is allemaal terug te vinden op deze plaat. Daarnaast wordt alles uiterst bruut aan elkaar gebruld door vocalist Herman Hofman.

Zoals ik al eerder zei, de plaat wordt beter naar mate de tijd vordert. Voor mij is bijvoorbeeld Shadow Zone de absolute knaller op deze plaat. Hoewel dit de spanning erin houdt, lijken de eerste tracks in muzikaal opzicht wel een beetje op elkaar. Het zou mooi zijn als Escutcheon het hoge niveau van de laatste nummers door kan zetten naar een vervolg op deze plaat. Maar vooralsnog kan ik nu al vaststellen dat de band zich met Battle Order definitief een plaatsje heeft verschaft in de Eredivisie van de Nederlandse death metal.

1. Transient In Oblivion
2. The Eucharist
3. The Dead Of Tomorrow