Now they know,
The force of Gods,
That leads the way to Heaven,
As time goes by ,
They know they'll find,
The hidden gate to glory!

Enkele weken terug kreeg ik deze plaat in handen, het nieuwste werk van de gevierde Portugese powermetalband Oratory. Beyond Earth is inmiddels al hun derde album. Na het vertrek van de frontman en tevens zanger van de band, heeft de oorspronkelijke achtergrondzangeres Ana Lara de leadzang voor haar rekening genomen. Haar heldere diepe stem wordt af en toe ondersteund met wat achtergrondzang van de heren van de band. In haar negenjarige bestaan heeft Oratory al redelijk wat naamsbekendheid verworven in de metalwereld, zo openden ze bijvoorbeeld een keer bij Stratovarius en stonden ze op wat festivals. Wat nog wel leuk is bij dit album, is dat het geproduceerd is door Uwe Lulis, een naam die wellicht bekend voorkomt als producent van het album Rebellion van de Duitse heavy metalband Grave Digger.

Het album Beyond Earth is een conceptalbum. Het is geïnspireerd op het boek "Os Lusiadas" dat gaat over de reizen van de ontdekkingsreiziger Vasco da Gama naar India. De liederen gaan dan ook vooral over de glorie van reizigers, stoere matrozen en bloederige gevechten in naam van God, kortom een echt powermetalalbum, maar wat Oratory nu onderscheidt van de talloze andere bands in het genre, is de kwaliteit.
Ze hebben een geheel eigen geluid en ijzersterke pakkende nummers die niet gaan vervelen na ze een aantal malen gehoord te hebben. Het brute gitaargeweld wordt af en toe afgewisseld met de zachtere melancholische klanken van een akoestische gitaar. De zanglijnen worden hier en daar aangevuld met een keyboard, keurig uitgebalanceerd en niet te prominent aanwezig, deze balans geldt overigens ook voor de achtergrondzang.

Het album begint met het snelle Old Man's Prophecy, een echte opener waardoor je meteen in de sfeer van het album komt. Vooral het tweede nummer is het waard om er even uit te lichten. Het nummer Living Wisdom heeft een sterke opbouw, een pakkend refrein en er is al ruimte opengelaten om het bijvoorbeeld tijdens een concert of festival te spelen, dit hebben nog wel een aantal nummers, maar bij deze viel het mij het meest op. Een van de langzaamste nummers is het tiende Story of All Times, een korte rust voor het spetterende einde van A New Quest waarin de band nog eenmaal hun hele kunnen etaleren. Een einde van een album dat zo goed als perfect is… of toch niet?

Wanneer je het album nog een tijdje door laat spelen, staat je nog een leuke verrassing te wachten, namelijk een zeer geslaagde powermetalcover van het nummer Eternal Flame van The Bangles!

Eigenlijk het enige echte minpuntje van dit album, is dat de teksten moeilijk te verstaan zijn, een probleem waar wel meer bands in het genre mee kampen. Buiten dit is Oratory's Beyond Earth een welkome aanvulling in de wereld van de powermetal, een album met elf ijzersterke nummers erop. Ik zou deze band zelfs in het rijtje van kwaliteitsbands als een Nightwish en een Rhapsody willen plaatsen. Een echte aanrader dus!

1. Old Man's Prophecy
2. Living Wisdom
3. Concilium