• Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Diablo - Icaros
Jaar van release: 2008
Label: Drakkar Entertainment
Diablo - Icaros
Soms heeft een groep in eigen land veel succes, maar blijft de rest van de wereld lang onwetend over de kwaliteiten van de band. Zo behaalde het Finse viertal Diablo met de albums Renaissance (2002) en Eternium (2004) in eigen land reeds de albumlijsten, maar kreeg de formatie buiten de eigen landsgrenzen nauwelijks een voet aan de grond. Hoewel de vierde langspeler Mimic47 twee jaar geleden in Finland zelfs de eerste plaats bereikte, zorgde de internationale release via Drakkar opnieuw niet voor de wereldwijde doorbraak. Nu volgt echter een herkansing, daar het label de opvolger Icaros enkele maanden na de Finse release gelukkig ook op het vasteland van Europa uitbrengt.

De stijl van Diablo is moeilijk te categoriseren. De band smeedt invloeden uit melodeath, progmetal, thrash en metalcore tot een melodieus, afwisselend en boeiend geheel. De strot van zanger/gitarist Rainer Nygård is lekker ruig en wordt op de juiste momenten bijgestaan door clean of gang vocals (met gastbijdragen van leden van onder meer Tarot, Teräsbetoni en Rotten Sound). De gemakkelijkst te verteren songs zijn Hammer en de titeltrack. Hammer is een kort en snel, thrashy nummer dat aanzet tot headbangen en meebrullen. De titelsong bevat zeer pakkende zanglijnen en was al bij de eerste draaibeurt mijn favoriet van deze plaat. Het nummer vertelt het beroemde verhaal uit de Griekse oudheid over de gedoemde vlucht van Icarus, vanuit het oogpunt van diens vader Daedalus. Eigenlijk vind ik deze bewerking van de legende even goed als Iron Maiden’s Flight Of Icarus, en dat wil wat zeggen.

De andere acht songs zijn complexer en vragen wat meer tijd voordat ze hun geheimen prijsgeven. Wat mij betreft is dat echter een goede investering, want hoe vaker ik dit album beluister, hoe blijer ik word dat ik Diablo nu eindelijk heb leren kennen. De voorgaande albums zijn mij namelijk ontgaan, maar staan inmiddels op het verlanglijstje. Icaros is in ieder geval een aanrader. Niet alleen is de muziek hoogstaand, maar tevens zijn de produktie verzorgd, het artwork fraai en de teksten sterk. Weliswaar durf ik op de titelsong na niet te zeggen waar de nummers over gaan, maar ze maken me wel nieuwsgierig. Even benieuwd ben ik naar de liveprestaties van de band. Het is dus goed nieuws dat het viertal in februari het voorprogramma mag verzorgen bij de Europese toernee van Children Of Bodom en Cannibal Corpse. Het zou me niet verbazen als die tour voor Diablo het startpunt betekent om na Finland ook de rest van de wereld te gaan veroveren.

1. Trail Of Kings
2. Living Dead Superstar
3. Bad Sign