• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Darkthrone - Dark Thrones And Black Flags
Jaar van release: 2008
Label: Peaceville Records
Het zal weinigen zijn ontgaan dat één van de meest legendarische black metal bands aller tijden op de laatste albums een behoorlijk andere weg is ingeslagen. Albums als Hate Them en Sardonic Wrath lieten al voorzichtige nieuwe elementen horen, maar op het geniale The Cult Is Alive (dat ik destijds met 85 punten schromelijk benadeeld heb) ontpopte Darkthrone zich als een geweldige black metal-variant op Motörhead en soortgelijke oude rock ‘n’ roll-helden. Opvolger F.O.A.D. was een duidelijke voortzetting van de ingeslagen route, waarin ouderwetse heavy metal, rock ‘n’ roll en punk verder verheerlijkt werden.

Dark Thrones And Black Flags verschijnt wederom vrij kort na zijn voorganger, en dat schijnt alles te maken te hebben met het grotere aandeel van Fenriz in het schrijfproces. Niet alleen heeft hij meer nummers geschreven (niet verrassend de nummers die het meest richting ouderwetse true metal neigen), hij neemt ook steeds meer vocalen voor zijn rekening. Niet iedereen zal daar overigens blij mee zijn, want klonk hij op F.O.A.D. bij tijd en wijle al als een dronken viking, op het nieuwe album klinkt zijn kattengejank af en toe op het hemeltergende af. Toch is dat ook juist dé grote charme van dit ‘nieuwe’ Darkthrone. De band doet niets anders dan haar oude helden vereren en lijkt er geen fuck om te geven of er ook nog toevallig mensen zijn die dat gaaf vinden.

De grootste overeenkomst – en meteen het grootste pluspunt aan Dark Thrones And Black Flags – is het gemak waarmee zowel Nocturno Culto als Fenriz de ene na de andere gave riff uit hun mouw lijken te schudden. Daardoor ademt ook dit nieuwe album wederom een energie en enthousiasme uit dat gerust opmerkelijk genoemd mag worden voor een band die al ruim twintig jaar meedraait. Bovendien zorgt het gedeeld schrijversschap van de heren dat dit album behoorlijk divers overkomt. Nummers als Blacksmith Of The North en Norway In September doen nog wel enigszins denken aan het wat oudere werk van Darkthrone, terwijl door Fenriz geschreven nummers als Hiking Metal Punks en het hysterische Hanging Out In Haiger dichter tegen (onver)vals(t)e heavy metal aanliggen dan ooit tevoren.

Hoewel Darkthrone met dit nieuwe album niet zo’n meesterwerk aflevert als The Cult Is Alive (waar alle stukjes precies op hun plek leken te vallen), staan de heren ook anno 2008 nog steeds garant voor oprechte, smerige underground muziek. Of dat nu black metal, punk, garage rock ‘n’ roll of true metal is, maakt niet uit, als het maar vunzig klinkt en rockt als een tiet.

1. The Winds They Called The Dungeon Shaker
2. Death Of All Oaths (Oath Minus)
3. Hiking Metal Punks