• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

The Amenta - N0N
Jaar van release: 2008
Label: Listenable Records
The Amenta - N0N
De industriële revolutie houdt de metaloorden de laatste tijden behoorlijk in haar greep. Waren metalbands jaren geleden nog stukken terughoudender met het gebruik van industrial- en electronica- invloeden, tegenwoordig lijken dat juist dè smaakmakers te worden die extreme muziek nog extremer, naargeestiger en zenuwslopender doen klinken. De militante klanken van dat grof geschut mogen de perforatie van de maagwanden veelal op zich nemen, daar de traditionele klanken van death- en blackmetal een doorgewinterde luisteraar nog maar zelden op de knieën forceren.

The Amenta is altijd een band geweest die naast een al niet misselijke mix van die twee giganten met de kleine teen in de industrialplassen hengelde. Op Occasus floreerde deze combinatie in sublimiteit, de muziek ramde door merg en been en was net een beetje anders dan anders. Precies goed om de honger van het metaloor te stillen en uit te springen door een voorkomen van staal. Kil, hard en meedogenloos.
De opvolger N0N pakt de zaken stevig bij de haren. De enige duidelijke overeenkomst met Occasus zit `m in de nummertitels, die nog steeds één woord de titel tellen. Voor de rest is N0N een progressieve kilometerstap van Occasus vandaan, recht door de poorten van de industriële muziek, die ongeveer 70 procent van het nieuwe album beheert. De rest is wederom en obscure mix van death en black, al spelen deze factoren op N0N een beduidend ondergeschikte rol. Deze cd is vooral toegespitst op een biomechanisch voorkomen met een draderig brein waar enkel ziektes huizen en een bloeddorst van een kudde Reapers. N0N is de Aliën van de metal.

Geen onverdienstelijke prestatie, deze kan The Amenta in ieder geval in de plunjezak wegbergen. Echter zult u tevens begrijpen dat N0N mijlenver van de metal, zoals wij de metal doorgaans kennen, staat en u over een groot tolerantievermogen dient te beschikken wil N0N uw hart bezitten alvorens deze uit te vreten. Bent u vooral op zoek naar extreme muziek, dan zullen de dreunende, gure en gitzwarte klanken van dit album u geheid bevallen. De distantie van de metal is echter niet gering, wilt u vooral de verwoestende kracht van blastbeats en killerriffs in uw bloed voelen koken, dan is N0N u geheid te mechaniek en kunt u beter Occasus nog maar een slinger gunnen.

Uniek in zijn soort is N0N echter absoluut. The Amenta heeft met dit album een onbetwiste kriegmachine geschapen die koelbloedig en vol muzikale dreiging ziel na ziel om zeep helpt. Een open-minded oor is reddeloos verloren.

1. On
2. Junky
3. Vermin