14-12-2019

Duskfall - Frailty
Jaar van release: 2002
Label: Black Lotus Records
Duskfall - Frailty
The Duskfall is een nieuwe Zweedse band onder leiding van Mikael Sandorf (ex-Gates of Ishtar). Ze hebben een contract met een Grieks platenlabel die sterk in het succes van deze groep gelooft. Dit kan je merken aan de grote professionaliteit van dit album. Het artwork is schitterend, advertenties zijn geplaatst in alle metalbladen, een tour in de USA zit er aan te komen en de band zal ook nog eens Europa aandoen en ook Rusland zullen ze bezoeken! En de producer van dit goed klinkend album is niemand minder dan Daniel Bergstrand (oa. In flames en Meshuggah).

Ze spelen totaal onoriginele Zweedse melodieuze death metal. Negentig percent hebben ze gestolen van Soilwork en die andere tien percent van (oude) In Flames. Is het daarom een slecht album? Zeker niet! Maar het is toch wel storend dat je elk melodielijn en zanglijn al eens eerder bij andere groepen hebt gehoord. De nummers trekken ook zeer sterk op elkaar en dat is ook niet zo positief uiteraard.

Ook raar is dat de (knappe) solo’s door een aparte sessiegitarist ingespeeld zijn terwijl de band zelf toch twee gitaristen heeft. Maar al bij al mag dit cd’tje er zeker wezen. Fans van groepen als Soilwork, In Flames en aanverwanten halen hier een goed album mee in huis als ze dit kopen. Maar echt schitterend is het toch niet allemaal. Hopelijk vindt de band op zijn tweede cd zijn eigen draai. En klinken de nummers wat meer spontaan want nu klinkt het toch allemaal vrij saai en eentonig.

1. The light
2. Age of errors
3. Agoraphobic