27-09-2020

Hate - Morphosis
Jaar van release: 2008
Label: Listenable Records
Hate - Morphosis
In een land waar instituten als Vader en Behemoth al jarenlang de dienst uitmaken op het gebied van death metal, is voor veel genregenoten hooguit een plek in de marge weggelegd, ook al is de kwaliteit vaak hoog tot zeer hoog. Want hoeveel geweldige albums bands als Decapitated of Crionics ook zullen afleveren, ze zullen altijd als ‘kleine broertjes’ gezien worden. Ook het Poolse Hate lijkt tot een rol in de marge gedoemd te zijn, zelfs al is Morphosis alweer het zesde volledige album van de band.

Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat dit album absoluut niet op kan tegen de laatste albums van Vader en Behemoth, maar toch is Morphosis een verrassend en overtuigend album geworden, dat tegelijkertijd typisch Pools, maar toch ook fris klinkt. Het typisch Poolse ligt vooral in de zang, die regelmatig aan Behemoth doet denken, maar door subtiele ambient / industrial-invloeden in de muziek te verwerken én door regelmatig wat gas terug te nemen, klinkt Hate tegelijkertijd tamelijk vernieuwend in een overvolle scčne.

De grootste complimenten verdienen de gitarist en drummer, die ervoor zorgen dat Morphosis als een Zwitsers uurwerk klinkt. Ook de strakke productie draagt bij aan de intensiteit van dit album. De intelligente composities verhinderen echter dat Morphosis slechts uit hersenloos geram bestaat. Zo klinkt een nummer als Resurrection Machine tegelijkertijd bruut, intens, dreigend en mechanisch. Het is een nummer dat uitstekend laat horen waar Hate, gerijpt door jaren ervaring, inmiddels toe in staat is. Hoewel het niveau van Impressions In Blood en The Apostasy dus nog niet gehaald wordt, heeft Hate met Morphosis gewoon een goed, afwisselend en tamelijk origineel death metal-album afgeleverd, dat in ieder geval niet zomaar in de grijze massa zal ondergaan.

1. Metamorphosis
2. Thredony
3. Immum Coeli (Everlasting World)