• Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

In Arkadia - Blind Oppression
Jaar van release: 2008
Label: Another Sphere Records
In Arkadia - Blind Oppression
Begin dit jaar was ik laaiend enthousiast over de cd Tératologie van de Franse band Eths, die met enige vertraging zojuist eindelijk in Nederland is uitgebracht. Ik schreef destijds dat de taalbarrière de enige hindernis is die Tératologie me oplevert, aangezien ik de Franse taal niet machtig ben. Iemand die de teksten wel verstaat, zal hun laatste werkstuk wellicht nog meer kunnen waarderen. Nu ik het tweede album van het eveneens uit Frankrijk afkomstige In Arkadia beluister, ben ik echter blij dat Eths er voor kiest om in de eigen taal te zingen.

Wanneer een artiest uit Zuid-Europa zich aan het Engels waagt, levert dat in het algemeen namelijk een tenenkrommend accent en onbegrijpelijke teksten vol taalfouten op. In Arkadia is wat dat betreft helaas geen uitzondering. Het is lovenswaardig dat de band bij het promo-exemplaar van hun cd een tekstboekje bijsluit, maar als je de teksten meeleest vallen de vocale en lyrische gebreken slechts des te meer op. Omdat zanger/gitarist Theo geen bijzonder stemgeluid heeft, ligt er daarom een zware opgave voor de muzikanten om de kritische luisteraar toch over de streep te trekken.

In die opzet slaagt het viertal niet. De ruim veertig minuten moderne, tegen metalcore aanleunende melodieuze thrash/death metal op Blind Oppression ontstijgt de grijze middelmaat geen moment. In Arkadia weet zich niet te onderscheiden van al die andere bands. De muziek is niet vervelend om naar te luisteren, al valt het drumspel soms uit de toon, maar de songs bevatten te weinig agressie om het geheel spannend te maken. Het is ongevaarlijke muziek, daar waar thrash metal de luisteraar het onbehaaglijke gevoel hoort te geven dat elk moment de vlam in de pan kan slaan.

Blind Oppression biedt weliswaar voldoende afwisseling door af en toe een rustiger moment in te lassen en de aanwezigheid van een lang instrumentaal nummer (Vengeance Dies With A Fallen Fate). Dat voorkomt echter niet dat het geluid bij beluistering langzamerhand opgaat in de achtergrond. In Arkadia is het type band dat tijdens een metalavond in het plaatselijke buurthuis voor een aangename ambiance zorgt terwijl je aan de bar hangt en met een vriend of vriendin aan het kletsen bent. Het uitbrengen van een cd is misschien leuk voor de bandleden zelf, maar voor de rest van de wereld nogal overbodig.

1. Useless
2. Preemptive Sidiate
3. Dystopia