• Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Dominici - O3 A Trilogy - Part 3
Jaar van release: 2008
Label: InsideOut Music

Dominici - O3 A Trilogy - Part 3

Drie jaar gelden stond Charlie Dominici plots weer in de schijnwerpers met zijn O3, het debuutalbum onder de naam Dominici. In 2007 verscheen het tweede deel van de O3-trilogie en nu is er dan eindelijk het laatste album om het verhaal af te maken: O3 A Trilogy - Part 3. Charlie Dominici is al een oude rot in het vak, maar heeft eigenlijk maar heel weinig muziek uitgebracht. Het bekendst en belangrijkst in zijn carrière is ongetwijfeld het eerste album van Dream Theater When Dream And Day Reunite waarop hij de vocalen voor zijn rekening nam.

Het derde deel uit deze O3-trilogie lijkt heel veel op het tweede deel in de zin van harde progressieve rock met een flinke diversiteit aan zang. Hoewel Dominici in interviews aan geeft zo min mogelijk muziek te luisteren om maar niet door andere beïnvloedt te worden, zijn de links met bands als Dream Theater en andere oude rotten in het vak zoals Rush onmiskenbaar aanwezig. Feitelijk is de muziek van de heer Dominici dan ook niet zo heel erg origineel. Zijn zangkunsten zijn op momenten prachtig, maar door het brede gebied wat hij probeert te beslaan met allerlei verschillende manieren van zingen, slaat hij bij zijn vocale experimenten af en toe flink de plank mis. De zang in het nummer Hell on Earth is tenenkrommend bijvoorbeeld, aan de andere kant staan daar prachtige songs tegenover zoals Revelation waarin zijn hoge uithalen af en toe voor kippenvel kunnen zorgen.

Aan de muziek is zoals je kunt verwachten veel aandacht besteed. Soms lijkt het echter dat de aandacht wat verslapte, bijvoorbeeld tijdens de ‘koorachtige’ stukjes in Genesis die volgen na een minuten durend instrumentaal orgasme. Het is wat jammer dat die niet wat strakker zijn, want het nummer zou dan nog beter tot zijn recht komen als afsluitend hoogtepunt.

O3 A Trilogy Part 3 is een album waar je je als progliefhebber geen buil aan kunt vallen, zeker niet wanneer je kast vol staat met albums van Dream Theater en Symphony X.

1. King of Terror
2. March into Hell