Avantasia - The Scarecrow
Jaar van release: 2008
Avantasia - The Scarecrow
De eerste twee delen van de 'metal opera' Avantasia waren uiterst succesvol en maakten van Tobias Sammett een grote ster. Daarom ook dat zijn bandje Edguy ook een enorme boost qua bekendheid kreeg en gewoon daar zijn tijd en energie in wil steken. De platenbazen echter wilden na zes jaar toch wel weer een nieuw werkje van Avantasia zien en dat terwijl Tobias daar geen zin meer in had; te veel werk. Maar ja, aangezien de recensie van de nieuwe cd The Scarecrow inmiddels een feit is, is de logische conclusie dat Tobias toch overstag is gegaan. Ach, ik geef hem geen ongelijk. Want dat ook dit album een succes gaat worden, staat wel vast. De twee EP's die voor het nummer Lost In Space zijn gemaakt, waren namelijk al in no time uitverkocht in Duitsland.

Dit keer krijgen we wederom een keur aan gastzangers te horen. Naast wat cliché-keuzes zoals Jorn Lande en Michael Kiske, heeft Tobias Sammat ook een stel zeer indrukwekkende rock-artiesten te pakken kunnen krijgen. Hij heeft het toch maar mooi geflikt om niemand minder dan Alice Cooper te laten zingen op The Toy Master. Ook speelt Rudolf Schenker mee, van de legendarische band Scorpions, alleen weet ik niet op welk nummer. Het zal wel op één van de meer rock-geörienteerde nummers zijn. Want in plaats van pure power metal zoals op de eerste twee delen, is The Scarecrow veel gevarieerder qua stijlen. Een power metal-kraker als Shelter From The Rain kom je net zo vaak tegen als radio-vriendelijke nummers zoals Lost In Space en Carry Me Over.

Verder kun je horen dat er kosten noch moeite zijn gespaard om van The Scarecrow wederom een succes te gaan maken. Nummers waar je normaal van in slaap zou vallen omdat ze zo enorm bekend in de oren klinken, luisteren toch behoorlijk lekker weg dankzij de glasheldere productie en oog voor detail. Zo is Another Angel Down niks anders dan standaard power metal-meuk met een overbekend gitaarriedeltje dat van stal wordt gehaald als de inspiratie weer eens zoek is. En opener Twisted Mind (met sterke zang van Kamelot's Roy Khan ) heeft een enorm saai en uitgekauwde oosterse gitaarriff en een refrein dat van een nummer komt van de laatste Edguy-cd Rocket Ride. Maar goed, de uitstekende afwerking van het geheel maakt dat ook zulke nummers verder goed verteerbaar zijn.

Het beste nummer is toch wel het erg sfeervolle en lange titelnummer, op de voet gevolgd door het lekker uptempo Devil In The Belfry. Jorn Lande zingt op beide nummers en doet dat wederom met verve. Uiteraard horen we Tobias op elk nummer en hij speelt ook nog eens de basgitaar. Deze Avantasia kan dus worden aangeschaft voor fans van de eerste albums, hoewel dit naar mijn mening net zo goed de volgende Edguy-cd had kunnen zijn. Tobias schrijft daar immers ook alle nummers en uiteindelijk gaat hij gewoon door waar hij ophield met Rocket Ride, maar dan met een grotere zak geld in zijn handen.

1. Twisted Mind
2. The Scarecrow
3. Shelter From The Rain